Е демн де обсерват кэ диференца ынтре ӂенерацие татэ-фиу ын трекут ера ка ши чя де астэзь. Чея че импортант де штиут е кэ инима омулуй е чеяшь ши азь, ши атунч. Не наштем пэкэтошь.
Ынтр-о думиникэ, пе ла сфыршит де службэ, ын бисерикэ ау интрат кытева домнишоаре ку капул дескоперит ши ымбрэкате ын панталонь. Пе лынгэ тоате, ачестя май фэчяу ши гэлэӂие, дискутынд чева апринс ынтре еле. О бэтрыникэ, индигнатэ де челе вэзуте, ле-а фэкут обсерваций, репрошынду-ле липса де едукацие ши компортаментул некрештинеск. Домнишоареле, ла рындул лор, й-ау рэспунс бэтрыней ку ачеяшь «блындеце», зикынду-й сэ-шь кауте де трябэ ши сэ ну-шь выре насул унде ну-й фьербе оала. Пе о клипэ ау уйтат де ругэчуне ши чейлалць енориашь дин апропиеря бэтрыней. Уний, фэкынду-шь семнул кручий, ау екскламат: «Доамне, че се ынтымплэ ку тинеретул де астэзь? Че виитор не аштяптэ?» Не ынтребэм ши ной: «Сэ фие кяр аша? Оаре ынтр-адевэр, не аштяптэ сфыршитул лумий ын чел май апропият тимп дин кауза тинерилор де азь?» Пентру а рэспунде корект ла ачастэ ынтребаре, ам фэкут о микэ инкурсиуне ын историе. Астфел ам афлат…
Пе ун вас дин лут, дескоперит ын руинеле Бабилонулуй скрие: «Лумя ноастрэ а ажунс ла ун пункт критик. Копиий ноштри ну май аскултэ де пэринций лор. Сфыршитул лумий ну поате фи департе». Деспре компортаментул непотривит ал тинеретулуй контемпоран а ворбит ши Хесиод, 720 де ань ынаинте де наштеря луй Христос: «Тинерилор ноштри ле плаче луксул ши сынт липсиць де едукацие. Сынт адевэраць тирань. Ну се ридикэ ын пичоаре кынд интрэ о персоанэ ын вырстэ. Рэспунд образник пэринцилор ши сынт рэй». Сократе, 450 де ань ынаинте де Христос, а менционат ши ел: «Тинерий де азь сынт атыт де рэй, пынэ ын адынкул инимий. Сынт инфракторь ши ленешь. Ничодатэ ну вор фи ка тинерий де алтэ датэ. Ну вор фи ын старе сэ менцинэ култура ноастрэ». Ку 50 де ань май тырзиу, ачеяшь суӂестие а авут ши Аристотел: «Ну май ам нич о сперанцэ ын вииторул цэрий ноастре, дакэ тинерий де азь сынт путеря де мыне, пентру кэ ачешть тинерь сынт инсупортабиль, фэрэ контрол, пур ши симплу ынгрозиторь».
Е демн де обсерват кэ диференца ынтре ӂенерацие татэ-фиу ын трекут ера ка ши чя де астэзь. Чея че е импортант де штиут е кэ инима омулуй е ачеяшь ши азь, ши атунч. Не наштем пэкэтошь. Ши доар рекуноскынд кэ сынтем пэкэтошь, черынд ертаре луй Думнезеу ши рекуноскынд кэ Иисус е сингура формэ де а фи ертаць де пэкате, прин Сынӂеле Луй невиноват, авем Вяца Етернэ. Деачея крештиний матурь, каре дежа ау ажунс ын бисерикэ, респектынд тоате каноанеле православниче, ну требуе сэ-й ынтымпине пе чей ноу вениць ку репрошурь, чи ку сусцинере, индиферент де грешелиле ачестора. Ну ынтымплэтор ын Картя Ынцелепчуний луй Соломон се спуне: «Дин тинерецеле меле Ыл каут пе Домнул». Сэ фим атенць ши ла псалмул ын каре се спуне кэ инима омулуй есте ынклинатэ спре челе реле ынкэ дин тинереце. Деачея, бисерика, ын зилеле ноастре, аре мисиуня де а дескопери лумий драгостя чя пэринтяскэ а луй Думнезеу.
Вой, ынсэ, драӂь тинерь ши копий, луаць аминте ла чея че спуня унул динтре тинерий ынцелепць, каре а трэит 3000 де ань ын урмэ: «Букурэ-те, тинере, ын тинереця та, фий ку инима веселэ кыт ешть тынэр, умблэ пе кэиле алесе де инима та ши плэкуте окилор тэй; дар сэ штий кэ пентру тоате ачестя те ва кема Думнезеу ла жудекатэ».
Кэч, дакэ Думнезеу ну ва фи чел каре сэ-ць кондукэ паший ши вяца, кынд вор вени зилеле греле, сау аний бэтрынеций, ну вей гэси алинаре ши букурие.
А прегэтит Лилия Спеян