Ын ажун де Пашть, деспре икоане ши прегэтире крештиняскэ

Ши ын вэзул плин де луминэ ва рэсуна ярэшь гласул Евангелией Ынвиерий ши ын черул крединцей ноастре вом авя пе Христос Чел Ынвият, Кэруя ку тоций ый вом кынта: «Христос а Ынвият дин морць, ку моартя пре моарте кэлкынд ши челор дин мормынтурь вяцэ дэруинду-ле!». Гласул ачеста се ва аузи ши ла мэнэстиря Ноул Нямц.

Букурия вьеций —букурия феричицилор!

Кум се прегэтеск монахий де Пашть ши че симт ей акум? Експликация ам гэсит-о ла пэринтеле Исихие де ла мэнэстиря Ноул Нямц дин сатул Кицкань, районул Слобозия: «Се прегэтеск ка ши тоць крештиний, нумай кэ ун пик май деосебит, май интенс. Ну е о прегэтире екстериоарэ, чи уна лэунтрикэ. Кяр ши абстиненца де ла о анумитэ мынкаре е ун инструмент ымпотрива доспирий пэкатулуй ын ной. Ку кыт май бине те прегэтешть де Паште, ку атыт май бине савурезь харул ачестей сэрбэторь.Тотул се резумэ ла патимь. Орь патимь, орь виртуць! Скопул крештинулуй ынтотдяуна е ачелашь — сэ ынмулцяскэ виртуциле ын сине. Дар штим кэ ачестя креск ын мэсура ын каре се усукэ патимиле ноастре. Тоатэ вяца требуе сэ фие о букурие несфыршитэ. Ну ынтымплэтор крештиний, ла ынчепут, ерау нумиць «феричиций». Пентру кэ ынтотдяуна ерау весель ши букурошь», — а менционат пэринтеле.

Куриошь сынтем ши сэ афлэм дакэ екзистэ о трапезэ ку букате спечиале пентру маса дин зиуа Ынвиерий. Пэринтеле не-а информат кэ нич аич ну екзистэ вре-о регулэ, есте о масэ де сэрбэтоаре сервитэ дупэ служба дивинэ. Ачастэ масэ есте прегэтитэ де фраций каре ау ачастэ аскултаре ши де енориаший дин сат, каре ле вин деобичей ын ажутор. Ла масэ сынт инвитаць ну нумай вьецуиторий мэнэстирий, дар ши мулцимя де оаспець дин ачастэ зи. Евидент, нич ынтр-ун каз ну вор липси паска ши оуэле роший. Орьче крештин конштиинчос требуе сэ гэсяскэ тимп ши пентру ругэчуне, ши пентру прегэтиря месей де сэрбэтоаре, че есте ун фел де симбол ал раюлуй каре не аштяптэ аколо унде ну май екзистэ пост, чи доар о сэрбэтоаре континуэ.

Кынд л-ам ынтребат пе пэринте, каре букате меритэ сэ фие сфинците ын диминяца де дупэ Сфынта Литургие, думнялуй мь-а рэспунс кэ ну екзистэ о регулэ. Тот че е коместибил поате фи сфинцит, ла алеӂеря крештинулуй. Кыт деспре бэутурэ, афирмэ кэ е чева кам карагиос кынд оамений пун ын кошул ку алиментеле пентру сфинцит коньяк сау ракиу. Де фапт е бине сэ фие сфинцит ши спиртул, нумай ын казул кынд есте фолосит ын фамилие пентру лекуире сау дезинфектаре. Ла Паште е бине сэ сфинцим винул, рошу сау алб, каре, дакэ есте консумат ын лимите сэнэтоасе, есте де ляк. Дар ши ачест лукру ну есте принчипалул ын Думиника Ынвиерий. Импортант есте ка сэ ынтылним ачастэ сэрбэтоаре ку о маре букурие крештиняскэ ын суфлет алэтурь де апроапеле ностру. Сэ симцим о букурие интериоарэ каре ну есте легатэ де лукрурь инфериоаре, кум ар фи де локул унде не афлэм, де мынкаря консуматэ, де че авем сау ну авем. О букурие ешитэ дин комун, дин афара лумий ачестя.

Мулць кемаць, пуцинь алешь

Уний вин ла мэнэстире доар пентру о ругэчуне, алций пентру тоатэ вяца. Пилда челора дин урмэ а урмат-о ши пэринтеле Исихие, пе каре л-ам куноскут ын ажун де Сфынта Ынвиере. Ла мэнэстире се афлэ де шапте ань. Пынэ атунч а мунчит ын стрэинэтате. Дорул де Думнезеу ну-л лэса сэ се симтэ ымплинит де мултэ време. Ла ынтребаря, кум ун ом симплу ажунӂе кэлугэр, мь-а рэспунс: «Ну а фост ун дор ал трупулуй, ал сынӂелуй сау ал нервилор, е тотул диферит де аста. Ворбим деспре о кемаре лэунтрикэ. Деобичей ачастэ конвертире се продуче ын мод класик, адикэ ла кувинтеле Мынтуиторулуй, аузите дин Евангелие, ын инима омулуй каре май аре ун ликэр де луминэ, скынтея кэрея се апринде ынфлэкэрат. Уний рэмын ын луме, дар континуэ о вяцэ крештиняскэ, алций се дезик де тоате челе лумешть ши вин ла мэнэстире. Еу демулт ам симцит ачастэ кемаре. Ам урмат-о ши ам гэсит лиништя. Ынаинте де тоате, требуе сэ фие крединца, трэиря спиритуалэ, доринца де а фи доар ку Думнезеу (монах = ынсингурат, ынстрэинат де челе лумешть), каре есте есенца. Ынколцеште май ынтый кемаря, каре поате вени пе неаштептате. Апой урмязэ ун прочес де делибераре интернэ, де кэутэрь але унор рэспунсурь. Кемаря спре монахисм о пот авя мулць, дар требуе ши путеря де а ымплини о астфел де вяцэ деосебитэ. Фэрэ о аплекаре спре ругэчуне, тэчере ши асумаре а Кручий ну поць девени монах, кяр дакэ стай демулт ын мэнэстире».

Фиекаре кэлугэр, пе лынгэ ругэчуне, ла мэнэстире май аре ши о аскултаре. Пэринтеле Исихие есте иконограф. А ынвэцат сингур сэ пиктезе, ну аре студий спечиале. Дар ку ажуторул луй Думнезеу, пынэ ну демулт, реушя сэ реализезе чирка 12 икоане пе ан. Анул ачеста а пиктат май пуцин. Ын презент ышь фаче студииле ла факултатя де теолоӂие ши есте преокупат де карте. Дупэ студий сперэ сэ ревинэ ла реӂимул де лукру де одиниоарэ.

Ферестре кэтре чер

О ынсемнэтате деосебитэ ын ортодоксие, евидент, ши ла мэнэстиря ын каузэ о ау икоанеле. Фиекаре ышь аре ынсемнэтатя ши история. Ын зиуа ын каре есте челебратэ, еа есте скоасэ спре плекэчуня крештинилор ын мижлокул бисеричий. Ку мулт сукчес се пиктязэ ши ла Ноул Нямц. Материалеле ши инструментеле пентру иконографие сынт прокурате песте хотаре. Техника пиктурий диферэ. Пэринтеле Исихие а повестит деспре прочесул де креаре а уней икоане, дрепт екземплу арэтынду-мь Икоана Майчий Домнулуй де ла Ноул Нямц, каре а фост пиктатэ акум 30 де ань де иконографул мэнэстирий ши аранжатэ ын бисерика Адормирий Майчий Домнулуй. Реликва а фост креатэ ку ажуторул прафулуй де арӂилэ, аур ши пьетре мэрунците, аместекате ку гэлбенуш де оу. Фонул икоаней ши хайнеле прункулуй сынт пиктате ку аур. Пе лемнул икоаней а фост ынклеятэ о фоицэ дин аур. Материалеле скумпе ау фост фолосите ну пентру евлавие, чи пентру ка икоана сэ-шь пэстрезе сплендоаря мий де ань. Даторитэ аурулуй, пьетрелор ши прафулуй де арӂилэ ачаста ну се ва деколора ничодатэ. Кыт деспре костул ей, есте неспус де прециоасэ. Ну ворбим де бань. Пэринтеле Исихие не асигурэ кэ икоана есте репетаря  унуй кип де сфынт. Ши ачастэ имаӂине капэтэ о анумитэ енерӂие спиритуалэ, каре ыл лягэ пе крештин ку сфынтул респектив, адикэ ун фел де ферястрэ спиритуалэ кэтре лумя чялалтэ. Есте Библия ын имаӂинь пентру чей каре ынаинте ну штияу сэ читяскэ.

Уний тинд неапэрат сэ сфинцяскэ икоана прокуратэ. Лукрул ачеста, потривит иконографулуй, ну кэ е инутил, ынсэ икоана дежа пиктатэ нумай аре невое де о сфинцире спечиалэ. Ачаста есте сфинцитэ де кипул сфинцилор де пе еа. Ын моментул ын каре иконографул о семнязэ, адикэ скрие нумеле кипулуй пиктат, ачест обьект девине дежа сфинцит ши, евидент, де непрецуит.

Орьче лукру ын мэнэстире се фаче ку ругэчуне. Астфел ши пэринтеле Исихие се роагэ ла фиекаре пенсулацие пе каре о дэ. Ну аре о ругэчуне ануме. Ый чере ажуторул луй Думнезеу ши ыл симте. Кэч нумай атунч, кынд Домнул кондуче мына иконографулуй, поате фи обцинут ун резултат фрумос. «Атунч кынд те мэртурисешть, те ымпэртэшешть ши зичь о ругэчуне ын тимпул фэуририй, мерӂе лукрул алтфел. Кынд пиктезь кипул унуй сфынт, требуе сэ ай старя лэунтрикэ сэнэтоасэ. Алтфел ну-ць реушеште нимик. Кум алуатул ну доспеште кынд брутарул есте неымпэкат суфлетеште, аша ши кипул сфынт ну апаре ла иконарул фрэмынтат де пэкате».

Лилия Спеян

Фото де аутор