Ла 7 априлие сэрбэторим Буна Вестире. Челебрэм ачастэ датэ ын аминтиря моментулуй анунцэрий Фечоарей Мария де кэтре Архангелул Гавриил кэ ва кончепе ши ва девени мама луй Иисус дин Назарет.
История зилей инклуде мулте интердикций, семне ши обичеюрь. Ын спечиал, фемеилор ли се рекомандэ сэ-й спунэ соцулуй ун кувынт афектуос де 40 де орь ын тимпул Буней Вестирь де диминяцэ пынэ ла мьезул нопций, пентру ка ел сэ о юбяскэ май мулт пе паркурсул анулуй. Ну ынтымплэтор бэтрыний спун: «Кум вэ вець компорта унул ку алтул ын ачастэ зи, аша вець петрече вяца ынтрягэ». Потривит традицией, де Буна Вестире оамений ну ау вое сэ се черте, фиинд маре пэкат. Ын попор се креде кэ чел че се чартэ ын ачастэ зи ва авя неказурь тот анул. Ну се пермите ла 7 априлие де ынчепут о ноуэ афачере, ын каз контрар ачаста ва фи ку ешек. Се май креде кэ ын ачастэ зи ну се лукрязэ, нич кяр ну се препарэ мынкаре. Идея кэ есте импосибил сэ гэтешть ын Буна Вестире, апарент, ышь аре ориӂиня ын «ынцелепчуня» популарэ: «Де Буна Вестире нич пасэря ну-шь фаче куйбул, нич фечоара ну цесе о пангликэ». Де фапт, обичеюл стрэмошилор ноштри де а ну лукра ын сэрбэторь авя о базэ практикэ: сэрбэториле ши думиничиле ар требуи сэ фие дедикате луй Думнезеу, дар ну грижилор котидиене. Сфинций пэринць, ынсэ, не ынвацэ кэ де Буна Вестире, путем гэти ши фаче тоате лукруриле обишнуите, нумай кэ, требуе сэ гэсим тимп пентру а мерӂе ла бисерикэ, пентру а не руга ши а симци семнификация ачестуй маре ши букурос евенимент, каре а маркат ынчепутул ынтреӂий историй Евангеличе.
Че се ынтымплэ ку чей каре мэнынкэ пеште ын ачастэ зи?
Даторитэ фаптулуй кэ ын ачастэ зи есте дезлегаре ла пеште, о суперстицие спуне кэ персоана каре густэ дин ел ын ачастэ зи се ва симци ынтрегул ан прекум пештеле ын апэ. Традиция крештинэ мэртурисеште кэ де Буна Вестире се мэнынкэ пеште, деоарече есте алиментул пе каре Иисус Мынтуиторул л-а мынкат. Кяр ши дупэ Ынвиере, Ел а мынкат пеште фрипт ши фагуре де мьере ка сэ-шь ынкрединцезе ученичий кэ а Ынвият. Пештеле а фост ун симбол апарте ын лумя крештинэ. Ын традиция бисеричий, ын примул секол, кынд крештиний ерау пригониць, ей пуняу симболул пештелуй пе касе сау порць пентру а се рекуноаште уний пе алций.
А прегэтит Лилия Осадчая