Крештиний ортодокшь сэптэмына ачаста ау фост ын фебра прегэтирилор кэтре челе май импортанте сэрбэторь де ярнэ. Ка ын фиекаре ан, господарий ау сакрификат порчь, яр господинеле ау алкэтуит мениул ши с-ау апукат де прегэтит челе май деличиоасе букате. Ын ажун де сэрбэторь, ам мерс ын фамилия Ириней ши Деонис Чебан. Стэпыний касей не-ау повестит че традиций ши обичеюрь респектэ ку стриктеце фамилия лор ши кум ау лок прегэтириле.
Сакрификаря поркулуй
«Ын фамилия мя с-ау адунат май мулте традиций ла ачест капитол, кэч ау фост прелуате де ла пэринций мей ши де ла сокри, — зиче Ирина. — Ши примий, ши чей дин урмэ ау крескут ын фамилий нумероасе, ку оамень харничь, каре циняу господэрий ши авяу дин че ши ку че пэстра обичеюриле. Еу, дежа формынду-мь фамилия, ымпреунэ ку соцул мерӂем пе урмеле обичеюрилор стрэмошешть. Десигур, акум не фолосим де алте методе, дар месажул рэмыне констант».
Дис-де-диминяцэ, ын куртя фамилией Чебан ера аӂитацие маре. Господарий се прегэтяу сэ сакрифиче поркул пе каре л-ау крескут тот анул, яр акум а венит моментул сэ се деспартэ де ел. Ын ажутор ле-ау сэрит руделе, дар ши вечиний. Яр, пентру ка ритуалул сэ фие май ку спор, мэчеларий ау фост сервиць ку чева тэрие.
«Бэрбаций ышь фак лукрул лор, фемеиле — ал лор. Ый чинстим нумайдекыт, ка сэ приндэ ла путерь. Сэ фим сэнэтошь ши сэ не дее Домнул ка ши ла анул сэ крештем аша порк», — зик господарий.
Апропо, ла тэетул поркулуй ну требуе сэ асисте чей милошь дин фире, кэч се зиче кэ анималул атунч моаре греу, яр карня ну ва фи бунэ. Ши, ын ӂенере, ну требуе нимень сэ-й зикэ «сэракул», кэч астфел ыл супэрэ пе Думнезеу.
Тоатэ лумя се апукэ де трябэ. Дупэ че а фост сакрификат, поркул се прегэтеште пентру а фи пырлит. Се адук фундурь дин скындурь, се пун паралел унул лынгэ алтул, се ашязэ паеле ши песте еле се пуне поркул кулкат пе о парте. Се дэ фок паелор ка сэ се пырляскэ пэрул. Се фолосеск ши алте методе, май рапиде, ынсэ ануме паеле дау ун мирос плэкут шорикулуй. Пьеля се роаде бине ку куцитул ши се спалэ ку апэ калдэ, се акоперэ ку о плапумэ гроасэ, цолурь ка сэ се ынмоае кыт май бине. Дупэ аста вине рындул челор мичь сэ дее о мынэ де ажутор матурилор. Пентру ка шорикул сэ фие моале, ачештя ыл кэлэреск. Кяр Ион Крянгэ ышь аминтеште де ачест обичей ын опера са: «Ла Крэчун, кынд тае тата поркул, ши-л пырля, ши-л опэря, ши-л ынвэля юте ку пае, де-л ынэдуши, ка сэ се поатэ раде май фрумос, еу ынкэлекам пе порк де-асупра паелор ши фэчям ун кеф де мий де лей».
Пэринций мь-ау спус кэ се креде кэ чей мичь ыл ынкалекэ пентру ка ын виитор сэ фие стэпынь пе вяцэ. Ултериор се спалэ коада ши урекиле ши копилаший ле мэнынкэ. Ачест ритуал се зиче кэ ажутэ ка чей че се скапэ ноаптя ын пат, ку удул, сэ се дезбаере де ачастэ слэбичуне.
Дупэ че пьеля с-а ынмуят, поркул се спалэ пынэ принде кулоаря галбенэ, се деспикэ, се тае капул, че ындатэ плякэ ла господинэ ын чаунул чел маре, ка сэ фярбэ.
Се скот мэрунтаеле, дин каре се деспринде ку бэгаре де сямэ фьеря, ка сэ ну се спаргэ. Ачаста есте пэстратэ пентру лякурь. Ку пэрере де рэу, ну куноаштем кум ши пентру че с-о фолосим.
Господарий ау анализат сплина ши ау фэкут-о пе метеоролоӂий: «Ярна ва фи лунгэ, дар ну пря ӂероасэ». Кэч, потривит традициилор, се креде кэ даторитэ ачестея путем афла кум ва фи ярна ши динкотро вине. Дакэ партя субцире а сплиней есте ындрептатэ, де пилдэ, спре мязэ-зи, ынсямнэ кэ ярна вине де ла мязэ-ноапте. Дакэ е май умфлатэ спре коадэ, ынсямнэ кэ ярна, спре сфыршитул ей, ва фи май гря. Дакэ-й гроасэ ла мижлок, ынсямнэ кэ ын мижлокул ерний ва фи аспру. Дакэ сплина есте лунгэ ши субцире, атунч ши ярна ва фи лунгэ, дар ну аспрэ. Дупэ о анализэ кум се кувине, се дуче ши еа ын чаунул ын каре фьерб капул, риникий, инима, пентру кырнацул ку сынӂе.
Апропо, кыт тимп поркул есте порционат, господина касей гэтеште ренумита фриптурэ ку чапэ ши морков ши мэмэлигэ. Аша е традиция. Фриптура есте сэциоасэ ши, прин урмаре, чей презенць мунческ май ку спор. Господарул скоате ун улчор ку вин ши ку глуме ши ку вое бунэ ынкинэ кыте ун пэхэруц.
Бырхаеле, адикэ мацеле, фемеиле ле курэцэ ши ле спалэ. Е ун лукру ну пря плэкут, ын скимб, букателе ла каре ачестя сынт фолосите, сынт немайпоменит де густоасе. Се спалэ ши стомакул, ла фел, каре ва фи фолосит пентру «салтисон», ачеста ва фи умплут ку карне, уний ыл умплу ку картофь. «Пе ачестя ле адорэ бунелул ностру Иустин», — зиче господина.
Дин порк се екстраӂе ши прапура. Ачаста се усукэ ши, ын каз де рэчялэ, се пуне пе пьепт пентру тратамент. Се фолосеште ши ла препараря чигирилор — пыржоале ынвелите ын прапурэ.
«Деч, вом препара чигирь, пыржоале, оаселе ле вом резерва пентру борш, дин мушкь вом фаче бэтуте ши костицеле май мулт ла фриптурэ ле фолосим», — зиче господина.
Ам май пэстрат ун обичей — афумэм карня. Доар кэ стрэмоший авяу метода ши денумиря лор. Шолдул поркулуй се марина кытева зиле, апой се урка ын под, се пуня ын хорн. Фокул неапэрат се фэчя доар ку лемне. Ачест деличиу, нумит «жамбон», се скотя ла Паште. Ын зилеле ноастре ау апэрут алте методе де препараре, май рапиде.
Крэчуней ши колэчей
Ла сэрбэториле де ярнэ копилаший, дар ши чей матурь порнеск ку хэитул, апой ку колиндатул. Стэпыний ый рэсплэтеск ку дулчурь, дар ши ку традиционалий колэчей ши крэчуней. Токмай де ачея господинеле ынчеп сэ се прегэтяскэ дин тимп. Обичеюл спуне кэ примул колак скос дин куптор требуе пус ла икоанэ, ка сэ адукэ норок ын касэ пе тот паркурсул анулуй.
Господина касей зиче кэ чей май бунь колачь се кок ын купторул ку лемне ши ар фи бине сэ фие де салкым, ускате дин тимп. «Крэчуней, ниште колэчей каре аминтеск чифра опт, пот фи ши неымплетиць, дар май фрумос аратэ аша, ымплетиць, — зиче Ирина. — Дупэ че сынт скошь дин куптор, ачештя сынт сфинциць ши пушь ла икоанэ, пентру ка сэ фие ын касэ бунэстаре.
Колачий марь се дау колиндэторилор дин чете де флэкэй, яр чей мичь — ла копий. Ла пэринць, буней примий ерам ной, чей каре не букурам де проспецимя лор. Тотодатэ тестам колэчеий, кэч, де фиекаре датэ, чей марь ый прегэтяу ну дупэ о рецетэ, чи май мулт дин суфлет, гидаць де аминтире. Ый кок ши еу, пентру кэ ымь дореск ка ши копиий мей сэ-шь аминтяскэ ку драг песте ань де ачастэ периоадэ. Деши акум ау парте де май мулте дулчурь, тортурь ши прэжитурь, дар де Крэчун се букурэ ши де традиция фамилией. Спер кэ ши бухаюл, пэстрат де май мулт де о ӂенерацие, ын курынд, ва рэсуна виой, аминтинду-не де копилэрие ши, даторитэ урлетулуй, ва адуна колэчей».
С-а май пэстрат о традицие ын фамилия ероилор ноштри. Ши атунч ярэшь ле принд бине ачешть колачь ши крэчуней. «Ын зиуа де Крэчун май ынтый кемэм нэнаший ла ной, апой ной не дучем ла ей. Финий тот ла фел о фак. Май стэм ла ворбэ. Ун ан де зиле а трекут, сэ мулцумешть пентру аста», — зик господарий.
О алтэ коптурэ традиционалэ есте плэчинта ку довляк, каре аре дарул де а-л фери де боль пе чел каре мэнынкэ. Се спуне кэ ачастэ крединцэ порнеште де ла кулоаря портокалие а довлякулуй, асочиятэ ку пьеля сэнэтоасэ. «Ши, десигур, пе маса де сэрбэтоаре, де Крэчун, пе масэ пунем грыу фьерт. Ачеста есте симболул фертилитэций ши ал богэцией. Ка фиекаре касэ сэ айбэ белшуг, сэ фие ун ан родник ши бун. Се ындулчеште ку нучь ши мьере», — зиче господина.
«Ачестя сынт доар кытева дин традицииле фамилией ноастре, де фапт ка ши але алтор фамилий, — зик гоподарий оспиталиерь. — Не букурэм кэ ле пэстрэм. Еле не унеск, не дэруеск зымбете, моменте феричите де неуйтат. Ши, чел май импортант, де ла ан ла ан, еле се трансформэ ну ын «аша требуе», чи «е импортант». Ку фиекаре ан еле принд ун сымбуре де адевэр».
Ирина Платика
Фото де аутор