Пе лынгэ Соборул Наштерий Домнулуй дин чентрул орашулуй Тираспол активязэ шкоала думиникалэ «Ладья», ын кадрул кэрея пэринтеле Анатолие ши матушка Наталия, ымпреунэ ку о микэ екипэ де педагоӂь волунтарь, ажутэ ла зидиря суфлетелор оменешть. Потривит пэринтелуй, крештиний бунь ну се наск, чи девин, даторитэ унуй систем перманент де едукацие. Ун систем каре урмэреште ну ынтристаря крештинулуй, чи формаря персоналитэций луй ка ом пентру оамень ши пентру Думнезеу. Едукация копилашилор ноштри есте уна динтре сарчиниле крештине приоритаре. Ун лукру импортант де маркат есте кэ ла шкоала думиникалэ микуций вин ымпреунэ ку пэринций сау буничий лор, пентру каре лекцииле сынт ла фел де утиле.
«Ладья»
Пе лынгэ студиеря ши мемораря Скриптурий, програмул ачеста инклуде ши ун сет де методе апликативе, нечесаре пентру интеграря ын вяца де фиекаре зи а принчипиилор ши кончепциилор крештине деспре луме ши вяцэ. Ятэ кэ ши акум, ын ажун де Крэчун, елевий ортодокшь сынт преокупаць де театрализаря спектаколулуй «Ынӂерул де Крэчун», пе каре ыл вор демонстра, дупэ Сфынта Литургие, ын зиуа де маре сэрбэтоаре. Ачеста есте кадоул лор прегэтит пентру енориаший ши духовничий храмулуй. Есте ун спектакол деспре фамилииле контемпоране, каре ышь ласэ копиий ын непэсаре. Ын казул дат се ворбеште деспре ун татэ бизнесман ши о мамэ кирург, каре ынтотдяуна сынт преокупаць де требуриле сале. Фийка лор, ынсэ, а фост лэсатэ ын грижа гувернантелор, каре, несупортынд капричииле микуцей, се скимбэ ла ун скурт тимп. Ын челе дин урмэ ын каса лор а венит о гувернантэ крединчоасэ, каре а инсистат ка микуца сэ мяргэ ку еа ла бисерикэ. Астфел, песте ун ан копилул неаскултэтор с-а трансформат ынтр-ун ынӂер, каре а черут де ла пэринций сэй, дрепт кадоу де Крэчун, ун брад фрумос, дулчурь ши хэйнуце пентру копилаший динтр-о фамилие невояшэ. Пе паркурсул спектаколулуй мичий акторь де ненумэрате орь вор ексклама: «Фэрэ Думнезеу ну екзистэ едукацие!».
Пэринтеле Анатолие не-а експликат кэ ын едукация копилулуй требуе неапэрат сэ партичипе атыт педагоӂий калификаць, кыт ши пэринций ачестора. Алтфел нич о методэ де инструире ну ва фи ефективэ. Прин спектаколул прегэтит де елевий луй, пэринтеле вря сэ не атрагэ атенция ла фаптул кэ о мулциме де копий, ла етапа актуалэ, рэмын вагабонзь кяр дакэ ау мамэ ши татэ. Апропо, ролул принчипал ал фетицей-ынӂер и с-а ынкрединцат Лией, фийка пэринтелуй Анатолие ши а майчий Наталия. Фрэциорул ей май мик, нумит Ахмед ын чинстя мученикулуй каре с-а жертфит пентру кувынтул ортодокс дупэ че а ренунцат ла ислам, асистэ ши ел ымпреунэ ку пэринций луй ла шкоала думиникалэ, нумай кэ есте атыт де мик, кэ ынкэ ну пря ынцелеӂе унде се афлэ. Е феричит доар пентру кэ е перманент алэтурь де оамений драӂь. Спектаколул прегэтит пентру енориаший ши духовничий бисеричий а фост реӂизат де Парасковия Ивановна, професоарэ де музикэ, о фемее талентатэ ши ку ун суфлет ларг дескис пентру копий ши Думнезеу.
Чел май бун кадоу
Ын афарэ де спектаколул ку причина, копилаший де ла ачастэ шкоалэ ау прегэтит ши алте кадоурь. Ымпреунэ ку едукатоаря Светлана Сергеевна ау орнаментат фиекаре кыте о жукэрие пентру помул де Крэчун. Думняей ле-а лэмурит кэ чел май бун кадоу ну есте чел пе каре ыл примим, чи пе каре ыл фачем.
«Ной, крештиний, оферим кадоурь де Крэчун, ынчеркынд сэ имитэм, умил, Дарул пе каре Думнезеу ни л-а фэкут — пе сингурул Сэу Фиу, Домнул ностру Иисус Христос. Пентру крештинь акчентул требуе сэ фие пус ну пе дарул примит, чи пе дарул фэкут, адикэ пе дэруире, пе жертфэ.
Челе май марь дарурь сынт гратуите. Дарул ынкуражэрий, дарул де а спуне «Те юбеск», персоаней де каре не-ам ындепэртат, дарул де а спуне «Ымь паре рэу», оферит куйва пе каре л-ам рэнит. Сэ фим сенсибиль ла чея че алций спун, сэ ле акордэм ынтряга ноастрэ атенцие, ку сериозитате. Ын челе дин урмэ, Домнул Иисус не спуне кэ, индиферент де дарул пе каре ыл фачем, ной ар требуи сэ-л дэм персоаней каре аре чя май маре невое де ел, фэрэ сэ аштептэм абсолут нимик ын скимб. Дупэ кум Иисус а спус: «Кынд фачь ун прынз сау о чинэ, ну кема пе приетений тэй, нич пе фраций тэй, нич пе руделе тале, нич вечиний богаць, ка ну кумва сэ те кеме ши ей, ла рындул лор, пе тине, ши сэ-ць фие ка рэсплатэ. Чи, кынд фачь ун оспэц, кямэ пе сэрачь, пе непутиинчошь, пе шкьопь, пе орбь. Ши феричит вей фи кэ ну пот сэ-ць рэсплэтяскэ. Кэч ци се ва рэсплэти ла ынвиеря дрепцилор», — а менционат думняей.
Зи де пост аспру
Ла капитолул кум сэ сербэм Наштеря Домнулуй, пэринтеле Анатолие не-а експликат кэ чел май импортант момент ал евениментулуй есте Ажунул Крэчунулуй. Есте ултима зи дин Постул Наштерий Домнулуй ши кэ дакэ примеле 39 де зиле але ачестуй пост сынт май ушоаре, дин пункт де ведере алиментар, ынтре еле екзистынд май мулте зиле ын каре пэринций бисеричий ау рындуит «дезлегаря ла пеште», чя де-а патрузечя зи а постулуй есте уна де аспрэ постире, адикэ де ажунаре. Обичеюл де а ажуна ын ачастэ ултимэ зи а постулуй есте консемнат ынкэ дин секолул ал IV-ля.
Астфел, ын ажунул Крэчунулуй, фиекаре крединчос ажунязэ дупэ путере, пынэ ла рэсэритул лучафэрулуй де сярэ, ын аминтиря стелей каре а вестит маӂилор Наштеря Домнулуй.
Ачастэ зи де пост аспру май аминтеште ши де постул цинут одиниоарэ де катехумений, каре, ын сяра ачестей зиле, ерау ботезаць ши ымпэртэшиць пентру прима датэ ку Сфинтеле Тайне, ын кадрул Литургией Сфынтулуй Василе чел Маре.
Наштеря Домнулуй есте анунцатэ ын луме де крештинь прин колинде, примий каре порнеск ку колиндатул, ын диминяца де Ажун, фиинд копиий ши тинерий. Пентру ка пынэ дупэ Сфынта Литургие дин зиуа де Крэчун есте ынкэ пост, колиндэторий требуе ши ей примиць ку дарурь де пост (ковриӂь, турте, нучь, фрукте, грыу фьерт ку мьере).
Ла бисерикэ ын ажунул Крэчунулуй се читеск «Часуриле Ымпэрэтешть» ши се сэвыршеште Литургия Сфынтулуй Василе чел Маре унитэ ку Вечерния. Ын кадрул ачестор службе сынт рындуите спре читире май мулте профеций дин Векюл Тестамент привинд Наштеря Домнулуй.
Дупэ ноаптя де ажун, трей зиле ла рынд, ын тоате бисеричиле се сэвыршеште Сфынта Литургие. Дин причина букурией марелуй празник ал Наштерий Домнулуй, с-а рындуит ка ын периоада купринсэ ынтре Крэчун ши Боботязэ сэ ну се факэ ынӂенункерь ши плекэчунь. Ексчепцие фак ынсэ каноанеле примите де ла духовник, сэвыршите ын тайна камерей фиекэруя.
Помул вешник верде
Брадул де Крэчун, ка пом че требуе ымподобит ынаинте де Наштеря Домнулуй, а фост алес даторитэ фаптулуй кэ ел рэмыне тот тимпул верде. Ыл симболизязэ пе Христос, вешник виу.
Обичеюл фолосирий брадулуй де Крэчун есте де ориӂине романэ. Аминтим кэ ын тимпул сэрбэторилор, романий античь ышь ымподобяу локуинцеле ку брад. Интересант есте кэ брадул ера принс де таван ку вырфул ын жос.
Екзистэ обичеюл ка ын вырфул брадулуй де Крэчун сэ се ашезе о стя, симбол ал ачелей стеле каре й-а кэлэузит пе маӂь пынэ ын Бетлеем. Пэринтеле Анатолие не-а мэртурисит кэ ын правила Бисеричий Ортодоксе есте скрис кэ ун обичей пэстрат де чирка 50 де ань де луме, каре ну контразиче традициилор ортодоксе, ну поате фи ексклус нич ынтр-ун каз. Принтре ачестя есте ши ымподобиря брадулуй, каре ну поартэ нич ун рэу ку сине, дар каре адуче мултэ букурие ши сперанцэ. Ла ачесте обичеюрь се реферэ ши традиция Ревелионулуй. «Ын ачастэ ноапте ну вэ ындемн сэ мынкаць ши сэ бець песте мэсурэ. Кэч анул ыць ва мерӂе бине ну атунч кынд ту вей заче бят ын зиуа чя динтый а луй, чи кынд ын зиуа чя динтый, кыт ши ын чя де пе урмэ, ши ын фиекаре зи, ту вей фаче фапте плэкуте луй Думнезеу. Ревелионул есте ун прилеж де а-Й мулцуми прин ругэчуниле тале пентру грижа оферитэ ын анул трекут ши де а-Й чере бинекувынтаря ын анул каре вине», — афирмэ пэринтеле.
Импортантэ тотушь рэмыне сэрбэтоаря Наштерий Домнулуй. Пэринтеле не сфэтуеште сэ о маркэм ын аша мод кынд вом фи ынтребаць че ам примит ла ачест Крэчун, сэ рэспундем ку чертитудине: «Л-ам примит пе Христос, ка Мынтуитор ши Домн ал меу! Ши, пентру кэ Л-ам примит, ле пот дэруи, де акум, тутурор: приетения мя, драгостя мя, грижа мя, ынгрижораря ши ертаря мя, ынцелеӂеря мя».
Лилия Спеян
Фото де аутор