Пе времурь, кынд мамеле ши таций ноштри ерау копий, яр буничий ерау тинерь, ера ун обичей фоарте фрумос — умблатул ку ликииле ын Ажун де Крэчун.
Ын Ажун де Крэчун, кынд се кочяу колачий пентру урэторь, господина авя грижэ сэ коакэ пе ватрэ кытева турте май гроасе, май румене ши май пухаве. Ачеста ера ун лукру сериос, де маре рэспундере, де маре импортанцэ. Ын зиуа ачея ын касэ требуя сэ фие линиште ши ынцелеӂере, стимэ речипрокэ, сэ фие уйтате ши ертате супэрэриле, чертуриле ши неынцелеӂериле динтре руде, вечинь, куноскуць.
Ын ачест алуат се плэмэдя, се кочя доринца де ымпэкаре, ынцелеӂере ши юбире ынтре оамень. Ка сэ фие ликииле май фрумоасе ши май густоасе, неапэрат требуяу сэ фие респектате ачесте черинце.
Апой мамеле луау о туртэ, пуняу пе о пынзэ албэ сау ынфлоратэ, дар неапэрат дескисэ ла кулоаре, де мэримя уней бробоаде, десеорь кяр се фолося ун бариз. Пе ликий се ашезау бомбоане, захэр кубушоаре, прэжитурь, мере, пере, гутуе, нучь (че авя господина) ши кыте ун фир де бусуйок. Фиинд тоате ачестя дате копилашилор, ачештя порняу ла буничь, ла наший де кунуние ши де ботез, ла руде, вечинь, приетень.
Копиий ерау прегэтиць кум сэ салуте фрумос стэпыний, сэ ле ворбяскэ синчер ши приетенос, сэ ну фие супэраць сау немулцумиць. Салутау ку ынкинэчуне, челор ын вырстэ ле сэрутау мына, зикынд: «Не-а тримис мама ши тата ла Думнявоастрэ ку ликиул. Примиць ликиул?». Ну се ынтымпла сэ фие рефузаць.
Ера о адевэратэ лекцие де вяцэ, де едукацие а копиилор ын спиритул оменией, приетенией, синчеритэций, ал ынцелеӂерий речипроче ынтре оамень, а ертэрий грешелилор ши ымпэкэрий оаменилор. Доар а доуа зи ера зиуа наштерий Мынтуиторулуй ши тоць требуяу сэ фие ымпэкаць.
Стэпына луа ку букурие ликиул, хостинцеле тримисе ши ышь фэчя семнул кручий. Мулцумя фрумос пентру атенция-й акордатэ, май ынтреба че фак пэринций ши неапэрат сэрута ачастэ пыне симболикэ, ка рекуноштинцэ ын фаца челора каре ау копт-о, ау тримис-о ын каса лор. Тоате ачестя авяу лок ын фаца копиилор: кытэ букурие, сатисфакцие, мындрие експримау окишорий лор… Ей поате кэ ну-шь дэдяу сяма де импортанца ачестей традиций, дар ун лукру ера черт: ликиул ачеста ши хостинцеле тримисе ымпэкау нямуриле, ле апропияу суфлетеле, ый фэчяу пе оамень май бунь, май атенць унул фацэ де алтул, май сэриторь ла невое, ле дэдя кураж пентру мункэ ши вяцэ феричитэ.
Ын локул дарурилор пе каре ле примя, стэпына касей ле пуня пе але сале. Авя лок ши ун диалог: деспре шкоалэ, деспре фраць ши сурорь, буничь. Копиий партичипау ла о черемоние солемнэ, де суфлет: семнул кручий, сэрутаря ликиулуй, мулцумиря пентру дарурь. Копиий ышь луау рэмас бун ши зичяу: «В-а ругат тата ши мама, вэ ругэм ши ной — де сэрбэторь сэ вениць ла ной». Ши тот аша де черемониос ера умблатул ку ликиул ши ла челелалте руде, апропияць.
Пыня, хостинцеле ши копиий ерау сперанца де мыне, сперанца ымпэкэрий, а белшугулуй, а ынцелеӂерий ынтре оамень. Пынза, ын каре се тримитя орь се примя ликиул, е ун симбол ал курэценией суфлетешть (кулоаре дескисэ), ал синчеритэций оаменилор; пыня ши хостинцеле сынт ун симбол ал родничией пэмынтулуй, ал белшугулуй, ал дэрничией, мэринимией; нодул, легэтура пынзей, ун симбол ал приетенией, ынцелеӂерий ынтре руде, вечинь, копий, ал марий легэтурь ынтре ом ши натурэ. Ера кяр о рушине, ун пэкат, сэ ну примешть ликиул сау сэ май ций супэраре дупэ че л-ай примит.
Оамень бунь, хайдець сэ ревеним ла ачастэ традицие, сэ адучем ликиул акасэ, сэ-л пунем ла лок де чинсте, сэ не ымпэкэм прин Сфынта Пыне, сэ трэим ын бунэ ынцелеӂере, приетение, сэ алунгэм дин ной инвидия, рэутатя, ынстрэинаря, супэраря, каре нич ну штим де че с-а куйбэрит ын инимиле ноастре ши не мачинэ суфлетеле, не тулбурэ лиништя ши вяца.
Л. Галецкул, шефа музеулуй де историе дин сатулуй Коротна, р-нул Слобозия, В.Шевченко, колаборатор штиинцифик