Ын праг де Паште зынгэняла лингурилор ши бокэняла фэкэлецулуй се ауд неконтенит ын букэтэрииле господинелор. Маса де сэрбэтоаре пентру трапеза де мыне куноаште кытева букате стрикт традиционале: оуэле роший, сармалеле, рэчитуриле, фриптура дин карне де мьел сау порк ши, евидент, традиционала паскэ ку брынзэ. Тайна густулуй челей дин урмэ потривит мэтуший Вера Бешляга дин сатул Мэлэешть, районул Григориопол, е ын умплэтурэ. «Брынза де вакэ о фрэмынтэм ун пик, пе урмэ, адэугэм стафиделе дин поамэ нягрэ ши аурие, адэугэм кытева куишоаре ши o лингурицэ де енибахар — пипер ку аромэ, захэр ванилат ши доуэ-трей оуэ», — не дестэйнуе мэтуша Вера.
О сэрбэтоаре сфынтэ
Ла вырста ей де чирка 70 де ань, мэтуша ышь аминтеште кэ ситуация материалэ ын царэ ши конкрет ын фамилия ей ын дифериць ань а фост диверсэ. Паштеле, ынсэ, ынтотдяуна требуя сэ фие унул ымбелшугат, адикэ ку стрэдуинце максиме ла прегэтире. Потривит думняей, сэрбэтоаря перманент а инсуфлат сперанце идентиче оаменилор дин тоате тимпуриле, фие де рэзбой, фие де паче. Фемея ышь аминтеште кэ ачеляшь прегэтирь интенсе де сэрбэтоаре ерау ши ын периоада тинереций ей, атунч кынд мунчя зиулика ынтрягэ пе кымпуриле колхозулуй, яр сяра требуя сэ ынгрижяскэ чей дой копилашь, господэрия, май пуй кэ ши ерау ын той лукрэриле де конструкцие а уней касе ной. Ка ынтр-о повесте ку минунь, думняей гэся тимп пентру тоате требуриле ши ле дучя ла капэт ку ексчеленцэ. Ынтотдяуна й-а плэкут сэ вадэ куртя плинэ ку мусафирь ын зилеле де маре сэрбэтоаре. Пентру фамилие ши оаспеций драӂь гэсеште путерь пынэ ын презент, кяр дакэ е демулт ла пенсие. Дар ын примул рынд, есте ворба де сэрбэтоаря Ынвиерий Домнулуй — сэрбэтоаре сфынтэ. Ла маса мамей ши господиней ноастре ын ачастэ зи се вор адуна тоць оамений драӂь. Кяр дакэ интрэ чинева дин вечинь ши приетень, ачештя тот девин оаспець, фиинд инвитаць ла масэ, токмай деачея се прегэтеск май мулте букате. Пентру прима датэ ла трепеза де сэрбэтоаре ва фи презент ши стрэнепотул мэтуший Вера, каре акум доар кытева лунь а апэрут пе луме.
Ун фел де терапие
«Пентру мине коптул козонакулуй де Паште ну е о нечеситате де а респекта ынтокмай традиция. Май ку сямэ, е ун фел де терапие, пентру кэ атунч, кынд ыць реушеште бине ун лукру, апарент компликат ши аневойос, ай сензация кэ те мынгые чинева пе кап. Яр вочя интериоарэ ну обосеште сэ-ць мулцумяскэ пентру мисиуня ымплинитэ. Ам ынчепут сэ кок ынкэ дин адолесченцэ, нумай кэ атунч ындеплиням функция де асистентэ, букэтарул — шеф ера мама мя. Еа м-а ынвэцат сэ лукрез ку алуатул ши тот де ла еа ам афлат кэ принчипалул ын прочесул коптулуй есте пуритатя суфлетяскэ. Ла инимэ ну требуе сэ ций нич мэкар ун пик де рэутате. Е импортант ка, ынаинте де а те апука де чернут фэина, сэ-ць черь ертаре де ла семений пе каре й-ай офенсат кындва ши, неапэрат, сэ уйць де проприиле мыхнирь, деоарече нумай ку «Доамне, яртэ-мэ!» ши «Доамне, ажутэ!» вей реуши сэ скоць дин куптор пыника румеоарэ ши пуфоасэ, аша кум ць-ай дорит-о де ла ынчепут», — не-а експликат господина. Апой а май адэугат кэ ымпреунэ ку мама са а копт пынэ ла 16 ань. «М-ам кэсэторит девреме. Акум в-ар пэря страниу воуэ, фетелор модерне, каре вэ кэсэториць кынд ши ку чине врець, сэ афлаць кэ еу ам фост фуратэ доар ла хотэрыря мирелуй ши а фамилией луй. Аша кэ, одатэ че ам атинс вырста потривитэ, ка о социе кумсекаде ам ынчепут сэ кок десинестэтэтор, конформ тутурор черинцелор, пыня каре сэ-й плакэ Домнулуй, соцулуй ши неапэрат соакрей меле. Славэ Домнулуй, мь-а реушит ынтотдяуна. Май ынтый о кочям дупэ рецета мамей, пе зер ши ку май пуцине оуэ, акум ынсэ ам скимбат ингредиентеле. О фрэмынт дежа пе лапте, адэугынд май мулт захэр, унт ши оуэ. С-а скимбат суфичиент густул коптурий, каре а девенит мулт май деличиос. Е ун семн бун, ын опиния мя. Пе тимпуриле май греле, май алес дупэ рэзбой, кынд пэмынтуриле бэтуте де експлозий практик ну май родяу нимик, кынд пэринций мей авяу чинч гурь акасэ, паска се кочя дин чея че ера ын касэ. Дар вэ асигур, кяр ши пыня де атунч, ын зиуа Ынвиерий, авя ун густ де неуйтат. Тотушь, дакэ козонакул де Паште ын презент есте май деличиос, аста ынсямнэ кэ ам девенит май авуць».
Ын прим-план — оуэле роший
Мэтуша Вера вопсеште оуэле ши ку коажэ де чапэ, ши ку вопселе кумпэрате, фолосинд ши аутоколанте, дар ын примул рынд вопсеште оуэ де кулоаря рошие. «Леӂенда спуне кэ Майка Домнулуй а ашезат ун кош ку оуэ лынгэ кручя Домнулуй, яр ачестя с-ау ынрошит дин сынӂеле пикурат дин рэниле Сале. Астэзь, пе лынгэ оуэле роший, мулць крештинь алег ши оуэ ынкондеяте сау колорате, ка симбол ал Ренаштерий, веселией ши примэверий. Еле се пиктязэ сау се декорязэ ын мод традиционал ын Жоя Маре дин Сэптэмына Патимилор. Еу префер сэ фак ачест лукру сымбэтэ сяра, дупэ че ам терминат тоате челелалте требурь. Ле фьерб ку пуцин ынаинте де а ле пуне пе масэ, ка сэ фие май проаспете. Тот леӂенда не спуне кэ оуэле роший дин зиуа де Паште не фереск де боль, не пурификэ ши не оферэ фрумусеце. Де ачея, ынаинте де а не ашеза ла трапеза де диминяцэ, мембрий фамилией меле преферэ сэ се спеле пе фацэ ку апа, ын каре сэ фие ун оу рошу ши о монетэ, крезынд кэ ачаста не ва адуче бунэстаре пе тот паркурсул анулуй. Принчипалул есте ка оул сэ фие сфинцит. Деачея, ын кошул ку пуцинэ мынкаре, пе каре ыл дук ла бисерикэ пентру сфинцире, неапэрат пун ши оуэ роший. Унеле — пентру а ле да де поманэ, алтеле — пентру апропияций мей, каре ла трапеза де сэрбэтоаре ну мэнынкэ нимик пынэ ану чокни кыте ун оу рошу», — не-а експликат думняей.
Паште сэрбэторит пе аскунс
Акум не букурэм де фаптул кэ практик ын фиекаре локалитате екзистэ о бисерикэ, ла каре крештиний ортодокшь се пот ымпэртэши дин Лумина Ынвиерий. Ятэ кэ ши ын сатул Мэлэешть, унде пе тимпурь ау фост диструсе челе доуэ бисеричь ынэлцате ку евлавие де бэштинаший крединчошь, дупэ аша-нумита «перестройкэ», едифичиул фостей бригэзь де трактоаре пентру фемей а фост трансформат ын бисерика «Акоперэмынтул Майчий Домнулуй», ла каре вине сэ се роаӂе ши ероина ноастрэ. Кындва фемея ера невоитэ сэ мяргэ токмай ла бисерика дин сатул Гура Быкулуй, доар аколо путя сэ-шь ботезе копиий, сэ се ымпэртэшяскэ ши сэ сфинцяскэ даруриле де Паште. Дар ши пе ачаста о фэчя пе аскунс, де алтфел риска сэ пэтимяскэ дин партя ауторитэцилор. Потривит думняей, комуништий кэутау кожиле де оу пынэ ши ла гуной. Консидератэ уна динтре челе май импортанте сэрбэторь крештине, Ынвиеря Домнулуй ера о сэрбэтоаре интерзисэ пе времуриле советиче. Ау фост ши казурь кынд милициений асмуцяу кыний асупра челор каре доряу сэ интре ла служба паскалэ. Оамений, тотушь, гэсяу модул де а-шь урма традицииле. Ын ноаптя де сымбэтэ спре думиникэ асистау ла служба дивинэ, яр а доуа зи се адунау ла трынта ши хора дин чентрул сатулуй. Ын пофида тутурор рестрикциилор, ей се букурау де Вестя Сфынтэ. «Спре регрет, о проблемэ а тимпурилор ын каре трэим, — спуне мэтуша Вера, — есте агонисиря, яр пентру традиций ну май рэмыне тимп. Омул контемпоран е мереу грэбит ши ну се поате букура де патримониул културал моштенит, де валориле ши ынвэцэтуриле трансмисе ын тимп. Пробабил тоате ачестя сынт ун семнал алармант пентру ной тоць ши не ындямнэ сэ скимбэм лукруриле спре бине, адикэ сэ не ынтоарчем ла тестаментул стрэмошилор ноштри. Асеменя лор, кынд ростим: «Христос а Ынвият!» ши «Адевэрат а Ынвият!», сэ ни се умпле окий ку лакримь де букурие, яр суфлетул — ку евлавие ши темерь крештине».
Лилия Спеян
Фото де аутор