Прин крединцэ тоате лукруриле сынт ымплините

Нумит ку чинсте

«Кынд ыць вине греу сэ гэсешть ун компромис ынтр-о дискуцие ку персоана драгэ, сэ-й черь луй Думнезеу ну рэбдаре, чи драгосте. Доар ын нумеле драгостей ле поць рэбда пе тоате. Аша спуне ши ынцелепчуня бэтрыняскэ, пе каре ам аузит-о ын копилэрие ла бисерика дин сатул натал Филипень, районул Леова. — Драгостя, юбите фрате, драгостя е ынтый де тоате./ Дакэ драгосте ну ай, н-ай нич паче, н-ай нич Рай. /Драгостя е фиул меу. Драгостя е Думнезеу!» — ануме аша, де фиекаре датэ, ышь сфэтуеште енориаший пэринтеле Василе де ла бисерика «Сфынта Параскева дин Сербия» дин сатул Терновка, районул Слобозия.

Ын храмул ачеста пэринтеле Василе служеште дежа чирка 20 де ань. Каля спре бисерикэ й-а фост дескисэ ынкэ дин фраӂедэ копилэрие. Думнялуй сусцине кэ вэпая крединцей й-а фост апринсэ де адорабила луй буникуцэ. Ынкэ ера ун бебелуш ын брацеле ей, кынд а фост адус пентру прима датэ ла ымпэртэшание. Тоате се фак дин воя Домнулуй…

Мажоритатя руделор апропияте ау трэит ын вечинэтате ку бисерика сатулуй, суб дангэтул клопотелор. Май мулт ка атыт, де-а лунгул вякурилор, бунеий ши стрэбунеий луй ау служит ла бисерикэ ка пономарь сау клопотарь. Пе лынгэ тоате, вяца преоцяскэ й-а фост сортитэ ынкэ де ла наштере. С-а нэскут ын зиуа де поменире а Сфынтулуй Василе чел Маре. Де аич ый провине ши нумеле, спре букурия бунелулуй, каре ый ера тиз. Дупэ моартя буникуцей, мерӂя ла службэ десинестэтэтор, деши ера ынкэ ун копилаш де грэдиницэ. Яр, кынд дин унеле мотиве ну реушя сэ ажунгэ ла службэ, се симця, дин спуселе луй, фоарте флэмынд. Май тырзиу, с-а стрекурат принтре кынтэреций ши чититорий де ла странэ. Дупэ шкоала медие, а сусцинут екзаменеле ла семинарул теолоӂик дин сатул Кицкань, пе каре л-а абсолвит ку сукчес.

Аша кум л-а вэзут лумя

Спре феричиря луй, бисерика дин сат а фост дескисэ ынтотдяуна. Ушиле ей н-ау фост ынкисе нич пе тимпуриле советиче. Локалничий мереу ышь апэрау храмул. Мулць динтре ей ау фост депортаць ын Сиберия. Дар ачаста ну й-а сперият пе чейлалць крединчошь, димпотривэ, й-а ынкуражат ши май мулт. Ачештя спуняу кэ, дакэ вор фи депортаць ку тоций, ышь вор конструи о бисерикэ ын Сургут. Пэринтеле ну о сингурэ датэ а фост луат ын рыс де колеӂий де ла шкоалэ пентру юбиря де Думнезеу, «декорынд» ку карикатура кипулуй сэу ревиста де перете «Аричул». Деобичей ера десенат ын страе преоцешть ши ку кандела ын мынэ. Актуалменте, аминтинду-шь де критика де атунч, глумеште, кэ ачаста ну а фост алтчева декыт о пророчире. Де паркэ Думнезеу л-а лэсат сэ фие пе паркурсул вьеций аша кум л-а вэзут лумя ын копилэрие. Ку атыт май мулт кэ поартэ нумеле унуя динтре чей май импортанць пэринць ай бисеричий ортодоксе, пентру ел ун модел дестойник ын вяцэ. Зиче кэ перманент ый симте сусцинеря ши мижлочиря ачестуя. Ку сентименте деосебите читеште службеле Сфынтулуй Василе ши нумероаселе лукрэрь теолоӂиче, каре ый сынт де ун маре фолос.

Алэтурь де фраций ши сурориле спиритуале

Традиция крештиняскэ де а нуми прункул ын нумеле сфынтулуй поменит ын зиуа каре с-а нэскут есте пэстратэ пынэ акум ын фамилия пэринтелуй Василе Кристя. Думнялуй ышь аминтеште ку зымбетул пе бузе де моментул кынд а фост алес нумеле фрателуй май мик. Мама л-а нэскут песте 11 ань дупэ наштеря са, ын ачеяшь зи ши ла ачеяшь орэ. Требуя сэ фие ши ел Василе. Дар кум? Нумеле ера окупат дежа де фрателе май маре. Л-ау нумит Ион ын чинстя Сфынтулуй Пророк, поменит ын календарул бисерическ ку кытева зиле май тырзиу. Цинынд конт де ачастэ традицие, пэринтеле Василе ши матушка Татиана, кэсэториць де чирка 22 де ань, й-ау ботезат пе чей патру фечорь ай сэй: Сергей, Серафим, Максим ши Севастиан.

Ла ынтребаря кум сэрбэтореште зиуа де наштере, пэринтеле а рэспунс сукчинт: «Ла бисерикэ. Алэтурь де фраций ши сурориле меле спиритуале». Евидент, фиинд сусцинут де преотясэ, мына луй дряптэ, ши чей патру фечорь, презенць ла службеле дивине. Дой динтре ей ыл ынсоцеск ши ын алтар, унул рэмыне ын бисерикэ, яр Максим, пе каре Думнезеу л-а ынзестрат ку о воче уймитоаре, кынтэ ла странэ. Дупэ службэ ку о маре букурие ын инимэ ши курэцение суфлетяскэ ышь ынтымпинэ мулташтептаций колиндэторь. Принтре каре сынт ши елевий колеӂиулуй аграр дин Тираспол, пе каре пэринтеле Василе ый хрэнеште спиритуал де май мулць ань. Яр, дупэ сэрбэториря Сфынтулуй Василе ынчеп прегэтириле де Ботезул Домнулуй, нумит ын попор Боботяза.

Деспре челе трей зиле де сэрбэторире

Потривит пэринтелуй Василе, Боботяза интрэ ын суита челор 12 сэрбэторь импортанте крештине ши е менитэ сэ реаминтяскэ челе петрекуте ла апа Иорданулуй, ынаинте ка Иисус сэ пэшяскэ ын вяца публикэ, ла ымплиниря вырстей де апроксиматив 30 де ань.

«Апроапе ын ачеяшь периоадэ, ын пустиул Иорданулуй ышь ынчепусе активитатя профетикэ Иоан Ботезэторул. Прин ынвэцэтура са, ачеста ажунсесе сэ уймяскэ ши сэ атрагэ мулць оамень. Деши ынвэцэтуриле сале ерау ынскрисе ын Леӂя луй Мойсе, Иоан Ботезэторул веня ку чева ноу, авынд куражул сэ ле спунэ ын фацэ ши сэ ле реаминтяскэ перманент оаменилор кэ «с-а апропият Ымпэрэция Черурилор». Кынд Мынтуиторул а апэрут пе малул Иорданулуй, Сфынтул Иоан Ботезэторул, луминат де Духул Сфынт, л-а рекуноскут ши л-а арэтат мулцимилор. Иоан, кутремурат, й-а зис: «Еу ам требуинцэ сэ фиу ботезат де Тине ши Ту вий ла мине». Иисус й-а рэспунс кэ аша се кувине. Фиинд Ом ши Думнезеу ын ачелашь тимп, ну авя пэкате каре требуяу спэлате прин ботез, прин Ботезул ын Иордан, ну Иисус се сфинцеште, чи, димпотривэ, Ел пурификэ ши сфинцеште Креация, мынжитэ прин кэдеря ын пэкат. Скуфундаря ын апа Иорданулуй — ачастэ традицие не превестеште Моартя ши Ынвиеря луй Иисус. Алтфел зис, прин ботез есте оморыт ши ынгропат Омул Векь, пентру а ынвия ка Ом Ноу, ын-Думнезеит».

Кум се фолосеште агясма

Потривит традицией, ла Боботязэ се сэвыршеск доуэ службе де сфинцире а апелор — «Агясма Маре». Прима, кынд се цине пост аспру, кяр негру, ка ын Винеря Маре, пе каре преоций о фолосеск ла сфинциря каселор ши а челор каре локуеск ын еле. А доуа службэ, мулт май амплэ, аре лок кяр пе 19 януарие. Ку Агясма Маре сынт стропиць крединчоший ла службэ ши бисерикэ ши ачештя о яу акасэ. «Импортант е ка апа сфинцитэ сэ фие пэстратэ ынтр-ун лок ануме, нич ынтр-ун каз сэ ну фие цинутэ ын бечул ку вин сау цуйкэ. Мулць комит о грешалэ, пунынд бусуйок ын еа. Дин ачастэ каузэ апа се стрикэ. Дин бусуйок ной, молдовений, мештерим периуце пентру сфинцире. Агясма, цинутэ ын стикле курате ши бине ынкисе ши дакэ ну се бя директ дин стиклэ, се пэстрязэ проаспэтэ ань де зиле», — не ынвацэ пэринтеле.

Кыт деспре унеле традиций дестинате доар бисеричий дин Терновка, пэринтеле Василе сусцине кэ лумя де аич се кончентрязэ пе ругэчуне. Дупэ службэ, пэринтеле ымпреунэ ку енориаший, кынтынд тропарул Ботезулуй Домнулуй ши дукынд ку ей стягуриле ши кручя, се ынтряптэ спре апа Ниструлуй. Чей май сэнэтошь ши май куражошь се скуфундэ ын рыу, апой преотул скуфундэ Сфынта Круче, чейлалць се спалэ пе фацэ ши пе мынь ку апэ ши дупэ ачея ку тоций ревин акасэ. Сяра дин ноу се адунэ ла бисерикэ, ла служба офичиятэ ын чинстя луй Иоан Ботезэторул.

Скэлдатул ын апа рече

Ын Нистрения се май пэстрязэ ши традиция де а не скэлда де Боботязэ ын апа рече а рыулуй Нистру. Уний сперэ кэ, рэбдынд фригул, се вор спэла де орьче пэкат сау боалэ. Пэринтеле не асигурэ кэ ну есте ун лукру урыт дакэ чинева, кэруя сэнэтатя ый пермите, трече прин ачест ритуал ын мемория Ботезулуй луй Христос. Импортант е сэ о факэ дин мотиве спиритуале, дар ну пентру а се весели.

«Крештиний ну сынт облигаць сэ се скалде ын рыу. Ын ачастэ зи се сфинцеск тоате апеле, омул, кэруя медичий ну-й рекомандэ сэ се скалде ын апа рече, се поате скуфунда ын апа калдэ де акасэ. Потривит пэринтелуй, ну требуе сэ легэм «крединца» ку «небуния». Медичий сынт оамений луй Думнезеу ши требуе сэ фим прекауць ла индикацииле лор. Адикэ, дупэ че не скуфундэм де трей орь ын апа рече (дакэ не пермите сэнэтатя), ну требуе сэ мынкэм тимп де 2 оре. Ни се рекомандэ сэ бем доар чай калд. Яр крештиний ку ресурселе физиче скэзуте ну требуе сэ-л испитяскэ пе бунул ностру Думнезеу», — не мэртурисеште думнялуй.

Лилия Спеян

Фото де аутор