Ботезаць ын апэ, прин Духул Сфынт!

Пе 19 януарие прэзнуим Ботезул Домнулуй, куноскут ын попор ка Боботяза. Есте зиуа ын каре Христос С-а дескоперит лумий. Кэч, афарэ де челе грэите де Ел, ла вырста де 12 ань ын темплу, Иисус ну а сэвыршит нич о минуне ши ну а ростит нич ун кувынт рецинут де евангелишть пынэ ла 30 де ань, кынд а черут сэ фие ботезат де Сфынтул Иоан. Ын клипа кынд Ел С-а лэсат ботезат де Иоан, извоареле харулуй с-ау погорыт песте креацие.

Ын ругэчуня де сфинцире а апей де ла Ботез се чере вениря Духулуй пентру курэциря апей де лукраря путерилор демониче, пентру ка еа сэ девинэ, прин погорыря деплинэ а Духулуй, лок ал наштерий омулуй ноу ын Христос. Астфел ши ритуалул Ботезулуй крештин, урмат де мембрий Бисеричий Ортодоксе, репетэ ачесте моменте. Традиция не ынвацэ: «Де ну се ва наште чинева дин апэ ши дин Дух, ну ва путя сэ интре ын ымпэрэция луй Думнезеу» (Иоан 3, 5). Яр Сфынтул Иерарх Филарет ал Московей ын скриериле сале не асигурэ кэ «Ботезул есте Тайна прин каре крединчосул, прин ынтреита куфундаре а трупулуй ын апэ ши кемаря луй Думнезеу, Татэл, Фиул ши Сфынтул Дух, моаре пентру ачастэ вяцэ трупяскэ пэкэтоасэ ши ренаште де ла Духул Сфынт ынтр-о вяцэ духовничяскэ ши сфынтэ». Токмай деачея, дупэ ынвиере, Христос ле-а порунчит апостолилор Сэй: «… мергынд, ынвэцаць тоате нямуриле, ботезынду-ле ын нумеле Татэлуй ши ал Фиулуй ши ал Сфынтулуй Дух…» (Матей 28, 19).

Ботезул есте ун ритуал семнификатив ши пентру мулте алте конфесий крештине. Доар ортодокшилор ынсэ ле есте спечифик сэ-шь ботезе прунчий, фапт пентру каре сынт акузаць де пэрташий алтор конфесий. Ачештя афирмэ кэ доар адулций се пот ботеза, ын казул ын каре сынт ынкрединцаць де коректитудиня алеӂерий сале. Сфынтул Филарет ал Московей ле експлика енориашилор сэй кэ прунчий ортодокшь сынт ботезаць пентру крединца пэринцилор ши а нашилор, каре, прин ачаста, се облигэ сэ-й ынвеце ши пе ей крединца атунч кынд вор фи май марь. Кынд крединчоший ыл ынтребау пе сфынтул Филарет, че ле есте де требуинцэ ачелора каре дореск сэ се ботезе, ле рэспундя симплу: «Покэинцэ ши крединцэ. Де ачея се ши ростеште, ынаинтя Ботезулуй, Симболул де крединцэ. Покэици-вэ ши сэ се ботезе фиекаре динтре вой ын нумеле луй Иисус Христос, спре ертаря пэкателор воастре, ши вець прими дарул Духулуй Сфынт».

Требуе сэ ынцелеӂем кэ Ботезул ну се репетэ. Ел есте наштеря духовничяскэ ши, дупэ кум омул се наште о сингурэ датэ, аша ши Ботезул ну се фаче декыт о датэ. Ши сэ луэм аминте кэ чей каре пэкэтуеск дупэ ботез сынт виноваць пентру пэкателе лор май мулт декыт некрештиний, пентру кэ ау авут де ла Думнезеу ажутор деосебит спре бине ши л-ау лепэдат. Дар, ши дупэ Ботез, екзистэ мижлоаче де ертаре пентру пэкэтошь, принчипалул динтре каре есте покэинца. Кыт деспре скэлдатул ын апа де Боботязэ, ну есте алтчева декыт о традицие популарэ. Атыта тимп кыт ну пуне ын перикол вьециле челора каре о фак ку мултэ ругэчуне ши ку ун бун симц крештинеск, ачастэ традицие, потривит преоцилор, ну есте о маре проблемэ. Ла празникул Ботезулуй тоате апеле се сфинцеск, аша кум есте менционат ши ын служба сэрбэторий, яр пентру а не сфинци ши ной, ну есте неапэрат сэ не афундэм ын апа сфинцитэ ла Боботязэ, авынд дежа ынтреита афундаре ла Ботезул крештин, каре яртэ пэкателе, есте суфичиент доар сэ густэм пуцин дин Агясма ачестей зиле сау сэ фим стропиць ку еа. Дин пункт де ведере бисерическ, ну требуе сэ ексаӂерэм ши сэ дучем ла профанаре ачест обичей, де мулте орь дынд о май маре импортанцэ скэлдатулуй, декыт службей де сфинцире проприу зисе сау Сфинтей Литургий каре се сэвыршеште ынаинте де ачаста.

А прегэтит Лилия Спеян