Чимитиреле сынт ын аштептаря крештинилор каре вор вени сэ ле спунэ «Христос а Ынвият!» ши челор плекаць спре чер.
Паштеле Блажинилор се прэзнуеште а доуа зи дупэ Думиника Томий, лунь, сау ын а опта зи дупэ Паште. Дупэ лумината сэрбэтоаре ын чинстя Челуй каре а ынвият дин морць, ал Ынвиерий Домнулуй, се апропие ши Паштеле морцилор, Паштеле Блажинилор. Крештиний челебрязэ доуэ зиле, думиникэ ши лунь, пентру а авя тимп сэ ажунгэ ын май мулте чимитире афлате ын диферите локалитэць. Сэрбэтоаря есте ун прилеж деосебит де комемораре а морцилор, есте о зи, ын каре фамилииле се реунеск, ла чимитир, пентру а се букура де Лумина Ынвиерий, ымпреунэ ку чей драӂь, плекаць динтре ной. Се креде кэ де Паштеле Блажинилор суфлетеле морцилор сынт либере ши пот густа дин мынкэруриле прегэтите спечиал пентру ей ши дате де поманэ.
Протоиереул Сергей Акируш дин Кицкань, р-нул Слобозия, не-а кларификат терминолоӂия коректэ а ачестей сэрбэторь. А експликат кэ Проход, сау кум се май спуне Прохоаде, се нумеште служба бисеричяскэ ын чинстя челор рэпосаць. Дин славонескул «переход», че ар ынсемна о тречере де ла о вяцэ ла алта. Ноциуня де Паштеле Блажинилор поате фи експликатэ прин фаптул кэ рэпосаций сынт ачей блажинь феричиць, каре ну май сынт кинуиць де трупул пэкэтос. «Бисерика а фиксат ачастэ зи пентру а ну-й уйта пе чей каре не-ау нэскут, не-ау юбит. Де фапт, литургия чититэ есте униря черулуй ши а пэмынтулуй. Атунч, кынд не ругэм пентру чей рэпосаць, ый симцим апроапе ши не букурэм пентру ей», — зиче Сергей Акируш.
Пэринтеле не асигурэ кэ ын диферите пэрць але лумий сэрбэтоаря есте маркатэ ла фел. Ын примул рынд, коректе ар требуи сэ фие ругэчуня ши милостения. Пе тимпуриле советиче, ын традицииле ачестей сэрбэторь ау апэрут мулте лукрурь некрештинешть. Ворба есте деспре меселе ынтинсе ла чимитире сау флориле артифичиале. Лукрурь инутиле. Ар фи май бине де а да де поманэ унуй невояш, декыт сэ се келтуе бань ын вынт. Ӂестул ва фи апречият де Думнезеу. «Ла морминте требуе адусе флорь вий. Нич ун рэпосат ну ва фи мулцумит пентру флорь моарте. Примул лукру, пе каре требуе сэ-л фачем, кынд ажунӂем ла мормынт, есте сэ сэрутэм кручя пусэ ла капул рэпосатулуй, апой сэ зичем: «Христос а Ынвият!». Фиць пе паче, рэпосаций ауд ачест салут ал ностру. Помениле адусе требуе ымпэрците фрумос, фэрэ маре фалэ», — а адэугат служиторул бисерическ.
«Е бине сэ не адучем аминте де рэпосаць ну нумай де Паштеле Блажинилор, чи пе тот паркурсул анулуй. Бисерика мереу не ынвацэ кэ ругэчуня есте ун диалог ку Думнезеу. Чимитириле ну сынт ачеле локурь, унде се адмите консумаря алкоолулуй. Е ун обичей пэгын. Ын ултимул тимп оамений фак дин помене о сэрбэтоаре, уйтынд дежа де ачей каре нумай сынт принтре вий. Пентру суфлетул морцилор требуе сэ не ругэм. Яр винул се пермите ла трапезэ. Ын Сфынта Скриптурэ се спуне кэ пыня ынтэреште инима омулуй, яр винул о ынвеселеште. Сэ штиць кэ, сервинд вин ын пряжма морминтелор, ной де фапт ынтристэм морций. Ши ынкэ ун лукру пе каре ну требуе сэ-л уйтэм, есте кэ ын ачастэ зи се поменеск ну доар апропияций рэпосаць, чи тот нямул стрэмошилор комунь», — не сфэтуеште Сергей Акируш.
Варвара Караман
Фото де аутор