Ку лумынэрь апринсе ши ку ругэчуне


Десярэ вом мерӂе ла бисерикэ ын аштептаря ынвиерий луй Христос. Уний дин ной ау респектат постул, алций ну. Уний — пентру кэ ну о фак ничодатэ, алций — пентру кэ ну пря штиу де че требуе сэ о факэ. Сынт принтре ной ши де ачей каре ау мынкат ынтокмай кум скрие картя, поате кэ ши ын суфлет ау пэстрат калмул ши шь-ау черут ертаре, ынсэ ну ау мерс ла бисерикэ сэ се ымпэртэшяскэ. Поате кэ ну штиу кэ требуе сэ о факэ, поате кэ ау фрикэ, поате кэ ну ау реушит, деши ар фи путут сэ се ымпэртэшяскэ ын Сэптэмына Луминатэ ши ын зиуа де Паште. Ам ынчеркат сэ афлэм дакэ е адевэрат ачест лукру де ла пэринтеле Валентин де ла бисерика Акоперэмынтул Майчий Домнулуй дин картиерул Лунга ал орашулуй Дубэсарь.

Ла Сфынта Ымпэртэшание

«Де май мулте орь ми с-а адресат урмэтоаря ынтребаре: «Пэринте, путем сэ не ымпэртэшим де Паште? Дар ын Сэптэмына Луминатэ? Пентру а не ымпэртэши есте невое сэ континуэм сэ респектэм постул? Ынтребаря е бунэ, дар трэдязэ о неынцелеӂере кларэ а лукрурилор. Де Паште ну пур ши симплу се поате, кяр требуе сэ не ымпэртэшим. Апропо, ши Кувынтул Сф. Иоан Гурэ де Аур (де ла сфыршитул Утренией паскале) не ындямнэ сэ не уним ку Христос прин ымпэртэшире. Ындемнул луй де а се апропия ши чей каре ау постит ши каре ну ау постит пентру кэ вицелул есте грас, яр Стэпынул есте дарник, се реферэ ла ымпэртэширя ку Сфинтеле Тайне ши есте де мираре кэ уний аскултэ ачест Кувынт фэрэ сэ ынцелягэ кэ ну ла месе ку карне сынтем кемаць, чи ла ымпэртэшире луй Христос.

Кыт деспре ымпэртэширя ын Сэптэмына Луминатэ, канонул чере ка крештиний «сэ се ындестулезе ку Сфинтеле Тайне» пе паркурсул ынтреӂий Сэптэмынь Луминате, кяр дакэ ын ачастэ сэптэмынэ ну се постеште меркуря ши винеря. Деч е клар кэ ымпэртэширя се фаче фэрэ пост. Идея де а лега постул де ымпэртэшире се реферэ ын примул рынд ла ажунаря ынаинте де примиря Сфинтелор Тайне, адикэ ла примиря ымпэртэшанией дупэ чел пуцин 6 сау кяр 9 оре де немынкаре.

Постул Маре е унул импортант пентру фиекаре крештин, ел ва симци Сэрбэтоаря Сэрбэторилор ку тот суфлетул сэу. Ла трапеза де сэрбэтоаре се прегэтеск диверсе букате, деоарече о дуратэ лунгэ де тимп ну не-ам апропият де еле. Деачея ши пыня, ши козонакул се препарэ дин оуэ, лапте, грэсиме. Пе лынгэ кручя дин алуат, традиционала паскэ молдовеняскэ май аре ши о умплутурэ ку брынзэ, адикэ тоате ачеле продусе каре ну се ынтребуинцязэ пе паркурсул постулуй. Астфел фиекаре крештин есте кемат сэ се прегэтяскэ де ымпэртэшание ши сэ о чарэ де ла преот, май алес ын зиуа де Паште. Деачея «ку фрикэ фацэ де Думнезеу, ку крединцэ ши ку драгосте сэ не апропием де Христос», ка сэ ынцелеӂем май бине че ынсямнэ «Христос а Ынвият!» ши «Адевэрат а Ынвият!». Яр кыт привеште букателе алиментаре спечифиче зилей ши периоадей де Паште, ачестя ар требуи сэ фие пентру ной доар о континуаре, дар ну ун субститут ал ымпэртэширий ку Сфинтеле Тайне», — а експликат пэринтеле.

Де че вопсим оуэле?

Потривит пэринтелуй Валентин, сынт о мулциме де леӂенде деспре симболул сэрбэторилор де Паште. Ну контязэ каре есте чя май адевэратэ, ун лукру есте черт — оул симболизязэ вяца, яр кулоаря луй рошие не аминтеште де сынӂеле Домнулуй, че с-а скурс дин рэниле Луй пентру а ноастрэ вешничие. Токмай деачея пэринтеле инсистэ ка пе маса ноастрэ де сэрбэтоаре сэ ну липсяскэ оул де кулоаре рошие. Фие ка ачеста сэ се афле ынтр-ун кош ку зечь де оуэ мултиколоре сау ынкондеяте каре май де каре. Потривит думнялуй, ну есте о грешалэ сэ вопсим оуэле ын алте кулорь. Авем тот дрептул сэ ле ынфрумусецэм кум не паре ноуэ май бине, пентру кэ ле прегэтим де о маре сэрбэтоаре. Импортант есте доар ка принтре еле сэ фие ши чел де кулоаря сынӂелуй. Ла фел ши пыня де Паште ну аре о регулэ спечиалэ. Поате фи коаптэ де орьче формэ, фолосинд диверсе ингредиенте ши декоратэ дупэ плакул фиекэруя. Ну контязэ дакэ не вом дуче ла сфинцит ку о паскэ молдовеняскэ ку круче ши брынзэ сау ку уна русяскэ, ымплынтатэ ын албуш де оу бэтут ку захэр.

Ын тайна нопций…

Пыня де Паште пэринтеле Валентин ну о кумпэрэ ла магазин ши нич ну о аштяптэ де ла руде. Думнялуй о коаче ку мыниле проприй, сусцинут де матушкэ… О коаче аша кум л-а ынвэцат ын копилэрие мэтуша луй. Консидерэ кэ козонакул де Паште требуе сэ фие препарат ын Жоя Маре, атунч кынд се вопсеск ши оуэле. Менционязэ кэ Винеря ши Сымбэта Маре сынт доуэ зиле пентру прегэтиря суфлетяскэ, пе каре требуе сэ ле дедикэм ругэчуний луй Думнезеу. Кэч ын ноаптя де сымбэтэ спре думиникэ не дучем ла бисерикэ пентру а прими лумина Мынтуиторулуй Ынвият.

Служба де Ынвиере ынчепе ын журул орей 23.00 ши дурязэ пынэ ын зорий зилей. Апроапе де мьезул нопций преотул есе дин сфынтул алтар, авынд лумынаря апринсэ ши ый ындямнэ пе чей презенць: «Вениць де луаць Луминэ!». Дупэ че лумынэриле оаменилор сынт апринсе, крединчоший, авынду-л ын фрунте пе преот, ынконжоарэ бисерика де трей орь. Дупэ каре кынтэ ку тоций: «Христос а Ынвият…». Апой, се интрэ дин ноу ын бисерикэ, унде континуэ служба де Ынвиере, каре дурязэ пынэ диминяцэ.

Че пунем ын кош?

Дупэ службэ традиционал преотул дезлягэ букателе, пе каре ле адук крединчоший ла бисерикэ (оуэ вопсите, козонак, паскэ) ши ле сфинцеште. Кынд стрынӂе ун «кош де Паште», уний пун ын ел доар паскэ, оуэ ши вин, ын тимп че алций — тот че ау ын фриӂидер, луынд ши бэутурэ, ши веселэ, пентру орьче евентуалитате. Уний ышь пермит сэ пунэ ла сфинцит кяр чева бань, хайне сау бижутерий, чея че есте ынгрозитор пентру ун крештин. Евидент, ын тимпул литургией, кынд преоций ес ын курциле бисеричилор пентру сфинцире, ну верификэ че пун оамений пентру стропире ку апэ сфинцитэ.

Традиция де а сфинци бунуриле де Паште а апэрут май тырзиу, кынд крештиний, ын аминтиря «Чиней чя де Тайнэ» а луй Христос, ау ынчепут сэ адукэ пыне ши вин пентру бинекувынтаре. Май тырзиу, ачесте продусе ау девенит парте интегрантэ а сакраментулуй Ымпэртэшанией, прескрис ын бревиар. О мие де ань май тырзиу, ши ануме ын 1054, кынд бисерика крештинэ с-а ымпэрцит ын католичисм ши ортодоксие, традицииле сэрбэторий ау фост ымпэрците, прекум ши традицииле де сфинцире а продуселор. Ши дакэ католичий консакрэ ын мод традиционал доар оуэ ши пыне, атунч кошул ортодокс есте мулт май богат. Потривит унора, мотив пентру ачаста есте диференца динтре постуриле ши интердикцииле де Паште. Постул ортодокс динаинтя Паштелуй есте май лунг ши мулт май стрикт декыт чел ал католичилор.

Аша кэ, де-а лунгул тимпулуй, ла пыне ши вин с-ау адэугат оуэле, карня ши продуселе лактате. Дар меритэ сэ не аминтим кэ стропиря ку апэ есте доар ун симбол ал ботезулуй, примит де Иисус ын Иордан, яр сфинциря есте ынгэдуиря спиритулуй сфынт. Яр «волумул ши путеря сфинценией» ал кошулуй ностру де Паште ну депинде де кытэ апэ сфинцитэ ажунӂе пе мынкаре. Май мулт декыт атыт, преоций, асеменя пэринтелуй Валентин, не рекомандэ ын тимпул сфинцирий сэ фим ку гындул ши ку инима ла ругэчуне, дар сэ ну не батем (дупэ кум о фак уний) пентру ун лок май апроапе де темплу, аштептынд ун пырэу де апэ сфинцитэ.

Ын афарэ де ругэчуне, ын аштептаря Паштелуй, требуе сэ радием бунэтате. Сэ пунем ын кошул пентру сфинцире продусе планификате пентру трапеза де сэрбэтоаре, дар ши пентру маса персоанелор май ненорочите ка ной, каре ну ау ку че сэ-шь умпле кошул. Пэринтеле Валентин ышь аминтеште кэ одатэ о мэтушикэ а адус ла сфинцире доар о пыникэ де магазин. Се веде кэ сэрэчия ну й-а пермис май мулте деличий. Чей дин жур, вэзынд уна ка аста, й-ау пус ын трэйстуца ей кыте чева дин букателе сале. Ын аша мод бэтрыника а авут парте де о масэ де сэрбэтоаре де рынд ку лумя. Акасэ с-а ынторс ку окий плинь де лакримь ши суфлетул плин де луминэ. Авя лакримь де букурие, пентру кэ а ынвият Христос ши суфлетул илуминат де бунэтатя оменяскэ. Ынкэ ун момент импортант, ла каре требуе сэ атраӂем атенция, есте кум вом прэзнуи зиуа де Думиникэ. Ку лумынэриле апринсе ши ругэчуня пе бузе сау ын хуле ши беций? Сэ фим атенць ла фаптул кэ Паштеле есте ынсушь Христос, пе каре требуе сэ-Л чинстим ку евлавие ши нич ынтр-ун каз сэ ну не пермитем сэ-Л ынтристэм ку фаптеле ноастре некибзуите.

Лилия Спеян

Фото де аутор