Пэстрынд аверя Татэлуй

Акум не афлэм ын периоада де прегэтире кэтре Сфынтул ши Мареле Пост дин ажунул Ынвиерий Домнулуй ностру Иисус Христос. Ын ачастэ периоадэ Сфынта Бисерикэ не оферэ патру думиничь каре не аминтеск де даторииле ноастре де крештинь, пе каре требуе сэ ле ындеплиним ын орьче зи дин вяца ноастрэ пэмынтяскэ, дар де каре ши май мулт сэ цинем конт ын периоада постулуй де курынд. Думиника трекутэ не-ам аминтит де Фарисеул ши Вамешул дин парабола евангеликэ. А фост о думиникэ каре не-а ынвэцат сэ не ругэм асеменя вамешулуй, ку покэинцэ ши фрикэ де Думнезеу, дар нич ынтр-ун каз сэ ну не ынфэцишэм ын фаца Домнулуй ку фалэ, ка фарисеул, каре, деши ындеплиня тоате порунчиле Домнулуй, дин кауза мындрией сале немэрӂините, ну а фост виндекат. Яр мыне не аштяптэ Думиника Фиулуй Рисипитор – о думиникэ каре не ынвацэ сэ интрэм ын Постул Сфинтелор Пашть ымпэкаць ку Думнезеу ши ку апроапеле ностру. Деспре лукрул ачеста не-а ворбит речент пэринтеле Марин де ла бисерика «Акоперэмынтул Майчий Домнулуй» дин сатул Мэлэешть, районул Григориопол:

«Парабола Фиулуй Рисипитор, пе каре о вом чити мыне ла сфынта Литургие, требуе сэ фие уна фолоситоаре пентру фиекаре крештин. Дин пэкате, астэзь екзистэ о мулциме де фамилий, унде се урэск фрате ку фрате ши се душмэнеск пэринций ку копиий сэй, фапт каре ый ындепэртязэ пе ачештя де Бунул ностру Думнезеу. Аколо унде есте крединцэ, ну есте лок де супэраре. Ун крештин ынтотдяуна ласэ де ла сине ши-шь яртэ апроапеле, орьче с-ар ынтымпла. Дакэ, интрынд ын Постул Маре, сынтем гата сэ ренунцэм ла алиментеле обишнуите, атунч сэ фим гата сэ ренунцэм ши ла орьче супэраре. Алтфел, ну вом авя парте де виндекаре, аша кум ну а авут-о нич фарисеул дин Евангелия дин думиника трекутэ. Постул ну ва авя нич ун фолос пентру ной дакэ ва фи цинут доар дин пункт де ведере гастролоӂик. Ын примул рынд, ынаинте де а интра ын Мареле Пост, требуе сэ ертэм фиекаре персоанэ каре не-а причинуит вре-о дурере ши сэ черем ертаре челуя пе каре л-ам ынрэит ной. Сэ-й примим ын суфлетул ностру пе тоць фиий каре не-ау пэрэсит кындва ши сэ не ынтоарчем ла Татэл ностру аша кум а фэкут-о фиул дин Евангелия де мыне.

Ун ом авя дой фий. Ла ун момент дат, мезинул а черут жумэтате дин аверя луй. Татэл, деши а штиут кэ ачеста о ва рисипи задарник, й-а чедат-о тотушь. Фиул шь-а ынцелес грешала дежа кынд се афла ын безна сэрэчией ши а рэутэций умане. Атунч с-а ынторс ла татэл сэу, фиинд гата сэ трэяскэ ла ел кяр ши ын калитате де слугэ. Татэл л-а примит ка пе ун фиу, ку маре букурие, фэкынд оспэц ын чинстя ынтоарчерий луй. Аша дар, май ынаинте де а интра ын Постул Сфинтей Ынвиерь, требуе сэ не ымпэкэм ку руделе ши вечиний ноштри, сэ ну май авем нич о душмэние. Сэ мерӂем спре Ынвиере ку инимиле ымпэкате, ку драгосте де Думнезеу ши ку стима унул фацэ де алтул. Мулць консидерэ кэ, дакэ с-ау ынфруптат ын тимпул постулуй, ну май ау дрептул ла мэртурисире ши ымпэртэшание, астфел грешинд ши май мулт. Фиекаре постеште ын мэсура посибилитэцилор сале, унул – о лунэ, алтул – о сингурэ зи. Импортант е сэ о факэ дин тот суфлетул ши сэ штие кэ ну екзистэ вре-ун пэкат пе каре Думнезеу ну л-ар ерта. Тотул депинде де ругэчуня крединчосулуй. Ну требуе сэ амынэм споведания, алтфел пэкателе ноастре се адунэ ши се ынрэдэчинязэ ын ной. Требуе сэ веним ла бисерикэ ши сэ не мэртурисим мэкар де кытева орь пе ан. Сынт казурь кынд крештиний рэтэческ ши се ындепэртязэ де бисерикэ ши де Атотпутерникул пентру ань лунӂь де зиле. Се споведеск фиинд дежа пе патул де моарте, асеменя тылхарулуй рэстигнит алэтурь де Мынтуиторул ностру. Сэ штиць, ачестора ли се дескид порциле «касей пэринтешть» тот аша кум се дескид пентру чей вредничь де-о вяцэ. Кэч челуй каре се покэеште, Бунул ностру Пэринте есте гата ынтотдяуна сэ-й ерте пэкатул ши сэ-й ымбраче ку букурие инелул мынтуирий».

Лилия Спеян