«Ролуриле сынт ка ши копиий. Неюбите ну-с. Ролуриле че ми с-ау дат дифичил? Пробабил сынт алинтат де вяцэ. Сынт оамень, каре траг ын плуг, мунческ, да еу пур ши симплу ам авут норок. Мэ симцям соличитат. Кыць реӂизорь ау фост?! Ши фиекаре ымь оферя ун рол бун. Пипэй концинутул, есенца луй, ши ынчепь сэ ынцелеӂь де че персонажул прочедязэ ануме аша. Деши, унеорь ши ын вяца персоналэ ну путем рэспунде: «Де че ам прочедат астфел?». Да аич требуе сэ те гындешть пентру «типул чела», пентру персонажул тэу. Оаре сынт сатисфэкут кэ ролуриле мь-ау реушит? О персоанэ ну ар требуи сэ фие мулцумитэ де чея че а фэкут дежа. Доар унуй прост ый поате апэря гындул: «Оф, ам фэкут тотул. Мь-а реушит тотул». Есте прекум Дорн дин «Пескэрушул» де Чехов, каре спуня кэ се тем де моарте нумай чей каре кред ын вяца виитоаре ши кэрора ле е фрикэ де пэкателе лор».
Ачеста есте ун фрагмент динтр-ун интервиу ку Игор Таран, актор ла Театрул де Драмэ ши Комедие «Н.Аронецкая» дин Тираспол, каре м-а пус пе гындурь. Ам ынцелес кэ есте о персоналитате екстраординарэ, дупэ че ам авут о ынтылнире ку думнялуй. Ануме думнялуй м-а конвинс кэ акторул, пентру сине ши пентру чейлалць, есте ун фел де тунел ал тимпулуй. Ел ши спектаторул сэу глисязэ пур ши симплу, аша кум сынт, пе ачест тунел, ажунгынд интакць ынтр-ун «алтэдатэ».
Акторул Игор Таран а авут амабилитатя де а рэспунде ла кытева ынтребэрь каре ласэ сэ се ынтревадэ деосебиря ынтре «театру-артэ» ши «театру-месерие».
Деч, сэ фачем куноштинцэ. Игор Таран, актор де театру ши чинема, есте ориӂинар дин орашул Кишинэу, Република Молдова.
— Игор Василевич, де че аць алес ачастэ професие: ынтымплэтор сау а фост ун вис дин копилэрие?
— Ын «мэхала» ноастэ ера ситуатэ Каса Артиштилор, о филиалэ а Униуний артиштилор де театру дин Молдова. Орь де кыте орь тречям пе лынгэ еа, мэ гындям: «Пробабил вин ынкоаче оамень марь, артишь де вазэ…». Ерам грозав де куриос сэ-й вэд, деачея кэутам вре-о крэпэтурэ пе ла ферястрэ, пентру а-й принде мэкар ку привиря.
Ам авут норок ши де вечинь. Принтре ей ера Глеб Саинчук, вестит пластичиан, даторитэ кэруя ам фэкут куноштинцэ ку ренумиций Муслим Магомаев, Аркадие Райкин ши ынкэ мулць-мулць акторь ши композиторь. Глеб авя о серие де таблоурь ши дес ымь пропуня сэ фиу гид пентру оаспеций луй. «Стимаць приетень, привиць таблоул, урмэриць армония кулорилор…», — аша ынчепям дискурсул. Се стрэдуяу сэ мэ аскулте атент, дар рысул ый дэдя де гол. Ам авут о копилэрие ын компания оаменилор талентаць, о копилэрие фэрэ де грижь, мэ апукам де орьче лукру креатив ку ун деосебит интерес. Пробабил, ачешть оамень талентаць м-ау мотиват спре ачел чева каре л-ам дорит ши л-ам авут ын вяцэ.
— Тотушь, кум а фост каля спре театру?
— Дупэ че ам абсолвит опт класе, мама мь-а депус документеле ла шкоала де месерий дин орашул Кишинэу, унде ам ынсушит спечиалитатя де лэкэтуш. Дупэ абсолвиря ачестея, ам лукрат ла о узинэ. Примям бань-гяцэ, ымь плэчя лукрул, дар маӂия театрулуй мэ адеменя. Де ачея мь-ам ынчеркат путериле ла Институтул де чинематографие дин Москова (Русия), ынсэ, дин пэкате, ну ам реушит. Ынторкынду-мэ акасэ, мама се стрэдуя сэ мэ калмезе: «Славэ Домнулуй, ашязэ-те ши мэнынкэ». Еа ну мэ ведя актор.
Еу, ынсэ, ну м-ам дат бэтут, ам ынчеркат ла Институтул де Арте «Г. Музическу» дин Кишинэу ши ам реушит. Професоарэ мь-а фост Надежда Аронецкая, норокул меу, каре, дупэ абсолвиря институтулуй, мь-а пропус сэ плек ла Тираспол, спунынду-мь кэ орашул аре о клэдире ноуэ а театрулуй, ынсэ ну аре трупэ проприе. Ын анул 1970, даторитэ абсолвенцилор кишинэуень, театрул нистрян а принс вяцэ.
Примул меу салариу а фост 75 де рубле советиче. Мама, вэзынду-л, с-а рыс де мине, доар ла узинэ примям де доуэ орь май мулт. Мь-а пэрут рэу, ну пентру кэ салариул ера май мик. «Баний ну контязэ! — й-ам спус мамей. — Театрул ну се мэсоарэ ын бань!». Ам авут невое де 15 ань, пентру а демонстра кэ ши професия де актор есте уна нобилэ, май пресус де тоате. Ын 1984 ам девенит Артист Емерит ал РССМ, фапт че а фэкут-о пе мама сэ се мындряскэ ну атыт ку мине, чи ку опцинуя мя.
Ну зик, ши де ла прима професие примям сатисфакцие, дар а доуа ера «еу»-ул меу, чея че ера ын интериорул меу.
— Ын вяца фиекэруй ом есте о персоанэ каре ый инфлуенцязэ дестинул.
— Ам куноскут мулць оамень интересанць ши талентаць. Принтре ей ау фост ши фондаторий театрулуй тирасполян: Константин Константинов ши соция думнялуй, Екатерина Каземирова, ориӂинарь дин сатул Суклея, районул Слобозия. Й-ам куноскут пе Мария Биешу, Ирина Архипова, Ион Унгуряну, Георге Товстоногов. Дар чя май-май а фост Надежда Аронецкая. Думняей трэя ку театрул ын суфлет. Уна динтре примеле лекций ми ле-а дат ын аний де студенцие. Авям фрикэ де сченэ ши Надежда Степановна симця ачест лукру. Ун ан ну ешям ын сченэ. Ера о персоанэ претенциоасэ. Мэ темям кэ ну вой реуши ла екзамен ши ам хотэрыт сэ-й дэруеск чева, пентру а о ымблынзи. Ера ын ажун де 8 мартие. Мама адусесе дин Рига о кутие де бомбоане. И ле-ам ынтинс, дар еа мь-а ынторс-о, зикынду-мь сэ ну май фак аша чева, ын каз контрар мэ ва ексматрикула. Доамне, кыт де рушине ми се фэкусе. Песте ун тимп, кынд де акум комуникам ка ниште приетень, ам ынтребат-о де че м-а рефузат атунч. Еа ымь рэспунсе: «Ынтре професор ши студент требуе сэ фие о оарекаре дистанцэ». Сэ фи луат атунч бомбоанеле, ымь фэчям конклузия кэ тотул ын вяца аста е симплу. Ам авут норокул сэ о ынтылнеск пе ачя Надеждэ Аронецкая, каре ши акум есте ун екземплу пентру мине ын тоате.
— Аць ынчеркат алте счене дин алте цэрь?
— Да. А фост ын вяца мя ши театрул «Таганка», ши ла театрул Арматей Советиче дин Русия, дар… М-ам ынторс ын Патрие ши ну регрет. Ла театрул дин Тираспол ау мунчит реӂизорь дин Москова, Минск, Калуга, Санкт-Петерсбург. Сэ фи рэмас ын Русия, ну акумулам ачя експериенцэ пе каре о ам.
— Мартор сау спектатор? Есте диференцэ?
— Ын копилэрие ымь плэчя ла небуние чиркул. Май алес «Шапито». Артиштий луй мереу зымбяу. Ми се пэря кэ ну-й нимик греу ын лукрул лор. Трукурь ку зымбете пе фацэ…. Опа… Май тырзиу ам ынцелес кэ ачел зымбет аскунде о мункэ гря, ефортурь ши форцэ. Штиць веститул пианист Святослав Рихтер ын фиекаре зи кынта кыте 7-8 орь пе зи. Е о мэестрие ла суперлатив кынд спектаторул веде доар чея че есте артэ. Дакэ акторул аре ын салэ марторь ынсямнэ кэ ну а реушит. Ын салэ требуе сэ фие спектаторь каре глисязэ ку акторул ын чаеяшь дирекцие. Ун реӂизор мь-а спус кындва кэ спектаторул ну урмэреште кувинтеле, коректитудиня спуселор. Ел урмэреште сенсул каре реесе дин акциуниле акторулуй. Ятэ пот екземплифика ын база унуй филм артистик. Стинӂець сунетул ши урмэриць имаӂиня. Дакэ вэ плаче ши ви-й интересант, сэ штиць кэ акторий ау атинс коарда динтре спектатор ши актор.
— Ын вяцэ, десигур, сынтець о персоналитате ориӂиналэ, дар ын сченэ?
— Вяца есте ун театру, яр театрул есте вяца. Орьче персоанэ трэеште о пьесэ. Принчипалул
е сэ штие че месаж вря сэ трансмитэ. Фиинд ын класа а 7-я, авям ун рол ынтр-о сченетэ, ын ултима клипэ м-ам рэзгындит ши ам плекат. Де че? Ну штиям че месаж требуе сэ трансмит спектаторилор.
Н.Аронецкая а фост персоана каре а штиут сэ не лэмуряскэ, сэ не мотивезе. Ам авут ролурь негативе ши позитиве. Челе май реушите ау фост примеле. Челе май дифичиле ерау челе каре ынтрукипау доуэ фиинце ын уна. Требуя сэ те презинць ынтр-атыт де позитив, ка нимень сэ ну аштепте негативул каре ва урма.
— Аць ынчеркат ши ролурь ын филме? Унде е май ушор?
— Тинерий акторь ну преферэ театрул. Клар лукру. Чинематографул чере май пуцинэ мункэ, ын скимб девий май репеде вестит. Тетарул есте мулт май компликат, липсит де варианте дубле. Аич трэешть пьеса одатэ ку акторий.
— Оамений се стрэдуеск сэ фие ын пас ку мода. Каре е ситуация ын театрул ла ачест капитол?
— Ын копилэрие десеорь ый спуням мамей кэ ну ынцелеӂе нимик. Мэ ыншелам. Акум ынцелег че ынсямнэ кувинтеле ей: «Еу ка тине ам фост, ту ка мине вей фи». Ши пе тимпуриле луй Шекспир, ши ын презент оамений се юбеск, се урэск, сынт ӂелошь, луптэ пентру чева. Ну требуе сэ кэутэм ноул, тоате сынт вешниче. Прекум а спус ун персонаж дин «Тартюф» де Молиер: «Инвидиоший се трек, дар инвидия ничодатэ». Етернул есте синонимул театрулуй.
— Ку че сфатурь вениць кэтре тинерий акторь?
— Ун лукру задарник есте офериря сфатурилор. Ӂенерация ноастрэ есте едукатэ ын база традициилор театрулуй рус. Де екземплу, кынд реӂизорий Константин Станиславский ши Владимир Немирович-Данченко ау плекат пентру прима оарэ ын Америка, чей дин стрэинэтате се ынтребау: «Че фел де артишть сынт ачештя? Сингурь ышь дук ӂенциле, декорацииле ши нич мэкар ну се револтэ…» Че ынсямнэ традицииле театрулуй рус? Азь поць фи ымпэрат, яр мыне — ун симплу епуре. Дар ачел епуре требуе жукат ка ачелашь ымпэрат. Акторий де азь се вэд доар ын ролурь принчипале, фэрэ а ынцелеӂе кэ ролуриле секундаре чер о прегэтире май колосалэ унеорь.
— Сынтем ын ажун де Ан Ноу. Тоць вин ку урэрь. Аш порни пе алтэ кале. Че ну аць дори?
— Дезамэӂире. Ын опиния мя ачест сентимент се асочиязэ ку пьердеря сенсулуй вьеций. Сэ штиць кэ вяца контязэ!. Орьче клипэ а ей!. Луаць де ла еа тотул. Привиць ын трекут ку ертаре, ын виитор – ку сперанцэ, ын жос — ку компэтимире ши ын сус – ку рекуноштинцэ. Крэчун Бинекувынтат ши ун Ан Ноу де ымплинирь.
Ирина Платика