Пэринтеле Сергей: «Бэрбатул ши фемея сынт ун тот ынтрег»

Ла 8 юлие вом сэрбэтори Зиуа Фамилией,  Драгостей ши Фиделитэций! Сэрбэтоаря мирянэ есте легатэ де чя крештинэ, ануме а Сфинцилор Петру ши Феврония. Чине ау фост ачешть сфинць ши де че ар требуи сэ ле урмэм екземплул? Пентру о експликацие ын ачест контекст м-ам адресат ла пэринтеле Сергей  де ла бисерика «Сфынтул Паисие» дин с. Кицкань, р-нул Слобозия.

— Пэринте, каре есте меритул ачестор дой оамень? Де че ый поменим ку мултэ евлавие?

— Кнежий де ла Муром, ануме прин вяца фамилиалэ, ау интрат ын ымпэрэция луй Думнезеу. Ел й-а унит пе ачешть дой оамень принтр-о маре минуне. Феврония й-а виндекат бубеле ши ел, ын семн де мулцумире, а луат-о де социе. Ау авут де ындурат мулте греутэць пе паркурсул вьеций, дар ау трекут прин тоате ынчеркэриле даторитэ драгостей ши  фиделитэций сале.  Кынд боерий й-ау пропус Февронией сэ пэрэсяскэ цара ши сэ ее ку дынса челе май марь богэций, еа л-а алес пе соцул сэу. Май тырзиу, ымпреунэ с-ау ынторс ла кырмуире, ка сэ скоатэ цара дин импас. Ла бэтрынеце с-ау кэлугэрит. Петру вьецуя ынтр-о мэнэстире де бэрбаць, Феврония — ын уна пентру фемей. Кынд бэрбатул шь-а пресимцит часул морций, а тримис ла еа ун ом, ка сэ о преынтымпине. Еа шь-а дус лукрул пе каре ыл фэчя ла момент пынэ ла капэт ши й-а трансмис бэрбатулуй, кэ есте гата сэ плече ымпреунэ ку ел. Ау мурит ын ачеяшь орэ. Ынаинте де аста, ей ау черут сэ фие ынмормынтаць ын ачелашь сикриу. Кэлугэрий де ла мэнэстире ну ле-ау ындеплинит воинца. Ынсэ, а доуа зи дупэ че й-ау ашезат ын диферите сикрие, й-ау гэсит, ын мод миракулос, ымпреунэ. Моаштеле лор пынэ ын презент се афлэ непутрификате ла ачастэ мэнэстире. Ануме аша требуе сэ трэяскэ ун куплу крештин.

— Каре есте ынчепутул уней фамилий?

— Аш вря сэ акчентуез, кэ сочиетатя де астэзь а пьердут ачел тезаур де ынцелеӂере коректэ а сенсулуй де «фамилие». Ышь пермите сэ трэяскэ ын афара леӂий, фэрэ бинекувынтаря бисеричий сау мэкар а статулуй. Бэрбатул ши фемея сынт ун тот ынтрег. Дин пункт де ведере историк, ын примул рынд библик, чел май векь институт есте чел ал фамилией. Кынд Думнезеу л-а креат пе Адам ын Рай, а вэзут кэ ну-й есте луй бине де унул сингур ши, дупэ сфатул Сфинтей Треимь, й-а креат ун ом де ажутор, дупэ кип ши асемэнаря луй. Думнезеу а адус асупра луй Адам ун сомн адынк, яр май апой, дин коаста ши карня луй а креат-о пе Ева. Кынд с-а трезит дин сомн, луй Адам и се пэря кэ веде ын фаца са пе сине ынсушь. Ши а спус атунч Адам ниште кувинте фрумоасе, пе каре фиекаре соц требуе сэ ле спунэ социей сале: «Ятэ акум ешть ос дин оаселе меле ши карне дин карня мя». Думнезеу а бинекувынтат прима переке де оамень ку ворбеле: «Крештець ши вэ ынмулциць ши умплець пэмынтул…». Ку сигуранцэ, кэсэторинду-се, дой соць ышь май асумэ ши сарчина де а сэди ун пом сау а конструи о касэ. Ачестя, ынсэ, сынт ниште лукрурь ымбукурэтоаре пентру вяца пэмынтяскэ, вяцэ времелникэ. Сарчина принчипалэ а унуй куплу есте, тотушь, чя де а кэпэта сфинцения. Кэч добындиря сфинценией есте целул омулуй пе пэмынт.

Сэ не уйтэм ын Сфынта Скриптурэ, тоатэ Библия а ынчепут де ла Адам ши Ева. Май департе, ведем  кэ мажоритатя оаменилор сфинць ау фост фамилиаль. Кяр ши вэзэторул де Думнезеу, Мойсе, ши тоць пророчий ау фост кэсэториць. Каля фечорелничилор есте доар пентру чей кемаць. Дар ши кэлугэрий вин дин фамилие. Де ну ар фи екзистат институтул кэсэторией, ну ар фи фост нич монахисмул. Институтул фамилией есте лукрул де каре требуе сэ не кондучем зи де зи. Апой прима минуне продусэ де Мынтуиторул ностру, дупэ ботезул Луй, а фост трансформаря апей ын вин. Сэ не аминтим де казул кынд Майка Домнулуй а мижлочит ла Фиул сэу пентру букурия пэмынтенилор. Кынд Иисус Христос ле-а спус персоанелор че ынгрижяу маса сэ умпле васеле де лут ку апэ ши сэ тоарне нунташилор дин еле. Яр кынд ачештя ау фэкут чея че ли с-ау спус, ау умплут ку вин пахареле нунилор. Ынсямнэ кэ вяца фамилиалэ ынчепе ку о маре веселие.  Дар, май ынтый де тоате, тоць ной, каре кредем ын Христос, требуе сэ не ынфэцишэм ку персоана алясэ ын фаца алтарулуй. Доар прин Тайна Кунунией крештиний примеск харул луй Думнезеу, каре ый ажутэ сэ ясэ дин орьче испитэ. Де че сынт атытя диворцурь сау авортурь? Пентру кэ тинеретул ну вря сэ рекуноаскэ кэ вяца ын кэсэторие ну есте алтчева декыт о жертфире ын континуу. Есте кручя пе каре дой о дук ымпреунэ. Ну ынтымплэтор тинерий, ла кунуние, ымпарт пахарул ку вин. Мулте испите апар ын вяца куплурилор. Десеорь ми се ынтымплэ сэ ауд кэ о переке сау алта пынэ ла кунуние а трэит фэрэ нич о грижэ, дар дупэ че а примит бинекувынтаря луй Думнезеу  се конфрунтэ ку о мулциме де проблеме. Ну мэ мирэ фаптул. Ера де аштептат. Атыт тимп кыт ау трэит ын афара леӂий ерау бинеплэкуць дяволулуй ши ачеста ле пермитя орьче. Яр дупэ че с-ау ынторс ла Думнезеу, некуратул ле пуне беце ын роате.

— Тотушь, бисерика поате сэ акчепте ун диворц?

— Поате. Сынт анумите казурь… Де екземплу, унул динтре соць а кэзут ын ерезие сау ын десфрынаре. Ва фи диворцул сау ну, хотэрэште доар епископул. Фиекаре каз есте екзаминат индивидуал. Крештинул, каре вря сэ обцинэ ачест диворц, требуе сэ се адресезе ла епископ ку о черере ши о експликацие амэнунцитэ. Пе лынгэ тоате, ачеста требуе сэ диспунэ де диворцул чивил ши сэ се афле ынтр-о кэсэторие ноуэ. Де фапт, а доуа кэсничие а фост рындуитэ де бисерикэ пентру вэдувь ши вэдуве ши доар дин мотивул кэ омул ну поате трэи фэрэ де переке. Бисерика ну адмите диворцул доар дин мотив кэ ну ау коинчис карактереле социлор. Есте импосибил ка дой оамень сэ фие идентичь. Дар, аколо унде екзистэ адевэрата драгосте, неапэрат се ва ажунӂе ла ун нумитор комун. Тотушь, еу й-аш сфэтуи пе тинерий каре вор сэ се кэсэторяскэ сэ-шь алягэ перекя дин ачеяшь културэ ши релиӂие. Алтфел рискэ сэ трэяскэ ын душмэние.

— Дакэ унул динтре соць с-а адынчит ын патима алкоолулуй сау леневией, ачест лукру поате фи ун мотив пентру диворц?

— О патимэ мулт май маре ка ачестя есте десфрынаря. Дар ши атунч, дин маря юбире, уний се яртэ пе алций. Бисерика акчептэ диворцул ын казул ыншелэчуний, дакэ унул динтре соць ну-л поате ерта пе челэлалт. Кыт деспре бецие, есте о патимэ де каре чей дой требуе сэ се ындепэртезе ымпреунэ. Чел каре ну консумэ алкоол требуе сэ се роаӂе пентру тратаря челуйлалт ши сэ факэ тот посибилул пентру а-л скоате дин ачастэ маладие.

Деспре леневие вой спуне аша… Ла мине десеорь вин фемей каре сэ плынг кэ соций лор пе паркурсул а 20 де ань де кэсничие ну ау бэтут нич ун куй ын перете. Ле рэспунд, кэ де винэ сынт еле.  Соцул есте капул фамилией ну пентру кэ есте бэрбат, чи пентру кэ есте кипул луй Христос ши есте нечесар ка соция ши копиий луй сэ вадэ ын ел ачест кип, адикэ кипул юбирий девотате, гата де орьче сакрифичиу пентру ка сэ мынтуяскэ, сэ апере, сэ хрэняскэ, сэ мынгые, сэ букуре ши сэ едуче фамилия. Есте пря ушор пентру ун бэрбат сэ крядэ кэ атыт тимп кыт есте ун бэрбат аре дрептурь асупра социей ши копиилор сэй. Дакэ ел ну есте кипул луй Христос, нимень ну-й есте датор ку нич ун респект, ку нич о тямэ сау ку нич о аскултаре. Ну ворбим деспре стэпыниря бэрбатулуй ши супунеря фемеий, чи деспре о драгосте речипрокэ, че репрезинтэ драгостя жертфелникэ. Фиекаре требуе сэ-шь ындеплиняскэ облигациуниле.  Мулте фемей, сэ зичем аша, май бэрбэтоасе, кынд вэд кэ соцул лор ну есте бун де нимик, ышь асумэ лукрул луй. Ну е тряба фемеий сэ батэ куеле сау сэ се гындяскэ де унде сэ ее бань пентру а-шь хрэни копиий. Соцул требуе сэ лукрезе, дакэ е невое, ын май мулте локурь, дар сэ-шь асигуре фамилия ку челе нечесаре. Ролул фемеий е сэ наскэ, сэ кряскэ ши сэ едуче копиий. Дар ной че авем ын тимпул де фацэ? Фемеиле ышь фак авортурь ши лукрязэ ын локул бэрбацилор. Ажунг ла 40 де ань обосите де вяцэ, де паркэ ар фи депэшит вырста де 60.

— Кум кредець, каре есте секретул уней фамилий феричите?

— Сфынтул Апостол Павел не ынвацэ, кэ «чя май супремэ есте драгостя».  Требуе сэ-л луэм ка модел пе Мынтуиторул ностру Иисус Христос, каре С-а жертфит пе сине пентру пэкателе тутурор оаменилор, кяр дакэ Ел есте фэрэ де пэкат. Дар сэ ынцелеӂем, кэ ну ындрэгостиря есте чя каре детерминэ фамилия ын мод фундаментал, чи алтчева, ун фел де кемаре лэунтрикэ кэтре ынтемееря уней вьець де фамилие, каре трече динколо де обичеюриле сочиале ши нормеле идеолоӂиче. Есте невоя фиряскэ де а те уни ку челэлалт спре наштеря де копий, дар есте ши невоя де а афла ун рост ын вяцэ, пе каре фамилия ыл поате конфери. Сэ ну фие о драгосте май мулт имаӂинатэ декыт трэитэ интенс ын актул жертфирий пентру челэлалт, каре репеде ышь епуизязэ мисиуня ши-й фаче пе соць непутинчошь сэ-шь асуме атыт непутинцеле челуйлалт, кыт ши челе проприй. Сенсул фамилией, ка ши ал ынтреӂий ноастре вьець де аич, ну есте алтул декыт релация вие ши мынтуитоаре ку бунул Думнезеу.

Лилия Спеян