Кум не прегэтим де Паште?

О сэптэмынэ не май деспарте де ноаптя Сфинтей Ынвиерь. Кум не прегэтим де интраря ын Сэптэмына Патимилор ши де Паште ши кум есте корект с-о фачем? Ла ынтребэриле респективе не-а рэспунс пэринтеле Василе де ла бисерика «Сфынта Параскева» дин сатул Терновка, районул Слобозия.

«Сэптэмына ачаста крединчоший требуе сэ ле прегэтяскэ пе челе каре цин немижлочит ши де каса лор. Оуэле роший, козонакул, сэ факэ ордине ӂенералэ ын касэ ши курте… Дар, сэ штиць, Думнезеу ну аштяптэ ачест лукру де ла ной, пентру кэ есте унул фиреск. Импортант есте ка ачесте зиле дин Сэптэмына Патимилор, каре пречед Ынвиеря луй Иисус Христос, сэ фие пентру ной о периоадэ де смерение ши пурификаре спиритуалэ, ынаинте де чя май маре сэрбэтоаре а крештинэтэций. Вор урма шасе зиле, ын каре Думнезеу а креат лумя ши дин причина пэкатулуй а кэзут, акум ел о рестабилеште. Вине ноул Адам, пентру Адам чел векь, ятэ деспре ачаста требуе сэ ворбим ши сэ ну скэпэм дин ведере службеле де ла бисерикэ», — менционязэ думнялуй.

Сэптэмына Патимилор

Потривит пэринтелуй, омул аре трей душмань невэзуць: дяволул, трупул сэу ши гура лумий. Дар чя май гря луптэ а ноастрэ есте ку ной ыншине ши ку патимиле ноастре. Деачея не ындямнэ ка ын Сэптэмына Патимилор сэ цинем пост. Трупул требуе пуцин ынфрынат. Сэ ну май мынкэм де фрупт. Сэ не стрэдуим ши ной cэ трэим пэтимириле лынгэ Христос.

«Дакэ не гындим май мулт ла Иисус, кэпэтэм ун хар. Неапэрат сэ не споведим ши ымпэртэшим. Де фапт, прегэтиря кэтре Паште ынчепе ку Постул Маре. Пуцин, ынсэ, куй и се пермите ачест пост дупэ тоате регулиле стабилите. Дар, ам обсерват, кэ ануме болнавий, кэрора ли се дезлягэ ла мулте продусе пентру ынтэрире, ыл цин ку о май маре стриктеце. Кувынтул Сфынтулуй Иоан Гурэ де Аур, каре се читеште ынаинтя Утренией паскале, спуне: «Чей че аць постит ши чей че н-аць постит, веселици-вэ астэзь», адикэ букураци-вэ тоць, фэрэ деосебире, фие кэ сынтець прегэтиць сау ну де ынтымпинаря марий сэрбэторь. Чел каре ну а респектат Постул Маре ва симци ши ел букурия ынвиерий луй Христос. Тотушь омул каре с-а стрэдуит сэ постяскэ ва фи капабил сэ трэяскэ май интенс ши май профунд ачест момент сфынт. Апой, сэ цинем конт де фаптул кэ постул ну констэ нумай ын рецинеря де ла диверсе мынкэрурь. Ел аре о ынсемнэтате мажорэ пентру суфлетул омулуй. Постул суфлетеск ну есте май симплу декыт чел трупеск. Унеорь, пе мотив де боалэ, омул ну поате сэ респекте постул трупеск, яр бисерика ынгэдуе редучеря периоадей де постире пентру чел болнав. Постул суфлетеск ынсэ е бине сэ фие практикат де тоць, фэрэ деосебире. Ел се дистинӂе прин ынфрынаря де ла тот чея че провоакэ гындурь ши емоций негативе. Сэ вэ стрэдуиць сэ ну фреквентаць ын ачесте зиле театреле, сэ ну мерӂець ла диверсе привелишть сау ын визите. Интраць май дес ын бисерикэ, сэ вэ ругаць ку май мултэ рывнэ», — а експликат пэринтеле.

Ын ноаптя де сымбэтэ спре думиникэ…

… крединчоший мерг ла бисерикэ пентру а прими Лумина луй Христос. Фиекаре ышь прегэтеште дин тимп о лумынаре, пе каре о ва апринде дин лумина адусэ де преот де пе маса Сфынтулуй Алтар. Уний о фак ку мултэ крединцэ, алций дин куриозитате. Пэринтеле не асигурэ кэ ушиле бисеричий сынт дескисе пентру тоць.

 «Ну путем контеста фаптул кэ мулць ау интрат ын бисерикэ оказионал. Дар се май ынтымплэ аша кэ уний динтре ей ау ешит дин еа дежа крединчошь. Екзистэ ши персоане каре ну-Л каутэ пе Думнезеу, дар, конформ експериенцей меле пасторале, мулць сынт интересаць сэ-Л куноаскэ, пентру кэ ну се пот мулцуми ку ун мод де вяцэ атеист. Кяр дакэ омул есте фоарте ындестулат, ел се симте неымплинит ын липса луй Думнезеу. Фэрэ Ел чя май феричитэ фамилие, чел май интересант сервичиу, чя май маре богэцие вор фи липсите де концинут. Сэ фим атенць кэ ын Ноаптя Ынвиерий ну веним доар пентру а сфинци кошул ку букате, чи пентру а не ымпэртэши ку Трупул ши Сынӂеле луй Христос, дупэ каре консумэм букателе бинекувынтате, пе каре ну ле-ам мынкат тимп де 40 де зиле. Ной ын ноаптя Паштелуй деспре аста ворбим. Дар дакэ ярэшь не фачем комплименте кэ ам слэбит ши май зичем ши «Сэрбэторь феричите!» ын лок де «Христос а Ынвият!», вай де капул ностру. Де ачея, тема конверсацией ын ачастэ сэптэмынэ сэ ну фие алта декыт Ынвиеря луй Христос. Ла служба дин бисерикэ требуе доар сэ аскултэм ругэчуниле преоцилор ши кынтечеле бисеричешть. Кынд интрэм ын бисерикэ, май алес ын Ноаптя Ынвиерий, сэ ну ворбим унул ку алтул. Ши сэ ну не супэрэм, дакэ чинева динтре куноскуць сау руде не-а трекут ку ведеря. Сэ ынцелеӂем кэ ей ау венит ла Думнезеу, дар ну ла ной. Сэ ну авем грижэ де компортаментул челорлалць крештинь дин бисерикэ. Сэ ну жудекэм ши сэ ну фачем обсерваций. Сэ комуникэм доар ку Домнул ностру», — не ындямнэ думнялуй.

Деспре ынлокуиря синтагмелор «Христос а Ынвият!» ку «Паште феричит!»

Пэринтеле не-а информат кэ ултима формулэ есте о аберацие ши о девиере де ла кувынтул Ынвиере. Прин «Паште феричит!» путем ынцелеӂе орьче. Деоарече «Паште» ынсямнэ тречере, каре аре сенс нумай кынд пунем ын еа нумеле луй Христос, каре е инима бисеричий. Ел есте Паштеле чел ноу ши тот че цине де Паште требуе сэ порняскэ де ла Нумеле Сэу. Ятэ де че салутул крештинеск есте «Христос а Ынвият!», ла каре нич ун алт крештин н-о сэ-шь пермитэ сэ рэспундэ ку «Паште феричит!». Прин синтагма «Паште феричит!» не ымпотривим луй Христос, пентру кэ е о маре жигнире.

«Пэстраць обичеюриле сэнэтоасе!»

Пе лынгэ тоате, пэринтеле не сфэтуе сэ фим атенць че мынкэм ла трапеза де сэрбэтоаре, ка сэ ну авем проблеме ку диӂестия: «Дакэ аць цинут сау ну постул, вэ дориць сэ вэ делектаць ку де тоате, авець грижэ де унде кумпэраць продусе пентру маса де Паште. Пэстраць ачеляшь обичеюрь сэнэтоасе, кяр ши де сэрбэторь. Ку сигуранцэ вець дори сэ чокниць ун оу рошу ши сэ вэ ынфруптаць дин Паска ку брынзэ ши стафиде, е бине сэ вэ лимитаць ла чел мулт доуэ оуэ пе зи ши о фелие де паскэ, пе каре сэ ле мынкаць ын прима жумэтате а зилей. Карня ва фи ун продус нелипсит де пе масэ, аша кэ ар фи бине сэ алеӂець карня де пуй, куркан, мьел сау пеште, идеал препарате ла грэтар сау куптор. Ачестя пот фи сервите алэтурь де салата де легуме, чапа верде, салата верде, ридике етч. Сервиць порций мичь, ну умплець, ка деобичей, фарфурия, чи пунець кыт доар сэ симциць кэ аць густат мынкаря».

Ынкэ ун лукру импортант, ла каре не-а атрас атенция пэринтеле Василе — требуе сэ сэрбэторим ку букурие, дар ши ку чинсте, ши евлавие. Сэ ну уйтэм кэ Паштеле есте моментул кынд не аминтим де челе вешниче ши нич ынтр-ун каз ну е ун мотив пентру беций ши десфрынаре. Рецинець: дупэ Думиника Ынвиерий урмязэ Сэптэмына Албэ (Луминатэ). Тоате ачесте зиле сынт сэрбэторите ка уна сингурэ, ку ачеяшь оказие.

Лилия Спеян

Фото де аутор