Титлу де оноаре, добындит ку мултэ драгосте…

О сэптэмынэ не май деспарте де зиуа, ын каре, ла трапеза де сэрбэтоаре, не вом адуна ку руделе апропияте, пентру а не букура де Наштеря луй Христос, кынд веним ла каса нашилор де ботез ку о колиндэ спечиалэ.  Ку мултэ нерэбдаре, сэрбэтоаря есте аштептатэ ши де куплул тирасполенилор Вероника ши Григоре Киржой, каре шь-ау добындит титлул мэрец «Нэнэшей» де 24 де орь. Ын ажун де сэрбэтоаре ам ынтрецинут ун диалог ку «наша де оноаре» деспре респонсабилитатя фацэ де фиинцеле, цинуте ын браце ын фаца алтарулуй.

— Ын тимпул де фацэ рар чине акчептэ сэ ботезе ун копил, яр думнявоастрэ в-аць асумат ачастэ даторие де ненумэрате орь. Ну в-а фост фрикэ с-о фачець де 24 де орь?

—  Адевэрул есте кэ ну ной й-ам адеменит, чи вяца. Шапте динтре ей ау фост ботезаць де Григоре ынкэ пынэ ла кэсэторие. Прима финуцэ а ноастрэ дежа с-а кэсэторит. Чел дин урмэ есте ынкэ ун бебелуш. А фи нашь пентру ной ну есте о поварэ, чи о маре феричире. Сынтем гата сэ ле веним ын ажутор ын орьче клипэ. Ничодатэ ну ни с-а черут май мулт декыт путем офери. Ын ан сынт 365 де зиле. Ной авем 24 де финь. Деч, калкулул е симплу, фиекэруя и се ревине кыте 16 зиле де атенцие, пентру ынтылнирь фрумоасе ши сурпризе плэкуте. Кыцьва финуць сынт плекаць ку фамилия песте хотаре. Ку ей комуникэм ку ажуторул месажелор прин рецелеле де сочиализаре сау ле сунэм. Уний, пробабил, кред прекум кэ  наший сынт алешь дин анумите мотиве: вырста, баний, статутул, рекомандэриле, презенца касей ку писчинэ, фрика де Думнезеу. Пентру мине, принчипалул есте приетения динтре наш ши финуц. Еу, де екземплу, мэ симт фоарте ымплинитэ орь де кыте орь комуник, фацэ ын фацэ сау виртуал, ку орькаре динтре одораший мей. Ей мэ фак сэ мэ симт бине, юбитэ, респектатэ ши, принчипалул, нечесарэ.

— Екзистэ о шкоалэ пентру нашь? Де унде аць ынвэцат кум сэ вэ ындеплиниць мисиуня?

— Чя май бунэ шкоалэ пентру ной, ын ачест сенс, сынт наший ши кумэтрий, каре ау ботезат чей дой копий ай ноштри. Сынт ниште оамень спечиаль — пэринць спиритуаль, оамень ла каре путем апела ын орьче момент. Ын фамилия ноастрэ статутул де кумэтру е сфынт. Ел е сингура инстанцэ салватоаре. Ла ел мерӂь атунч кынд ай о букурие ши кынд  симць о дурере. Путем спуне кэ оамений дин ачастэ плеядэ сынт презентул ши вииторул пе каре ыл трэим ымпреунэ!

Прин урмаре, де ла наший ноштри ам ынвэцат сэ-мь ындеплинеск облигациуниле дате де ла Думнезеу дупэ тоатэ леӂя. Атыт еу, кыт ши соцул меу фачем тот посибилул, ка сэ путем фи нумиць  ку адевэрат «гаранць» ын вяца финилор ноштри, сэ креэм антуражул ын каре ачештя сэ кряскэ спиритуал ши физик сэнэтошь, ын релаций де рудение ши приетение ку фамилия. Девенинд нашь де ботез, требуе сэ конштиентизэм кэ ачаста ну ынсямнэ доар кадоурь ку прилежул зилей де наштере. Мулт май импортанте сынт ынтылнириле де суфлет, индиферент де оказие.

—  Че ынсямнэ ботезул ын ынцелесул думнявоастрэ?

— Ун фрумос сервичиу дивин… Нашулуй и се чере сэ ыл ымбраче пе фин ку хэйнуце ной ши сэ кумпере лумынаря де ботез, икоана, десигур, ши сэ плэтяскэ бисеричий о сумэ де бань кувенитэ пентру импликаря спиритуалэ.

Тотушь, челе май импортанте регуль, пе каре требуе сэ ле респекте ун наш, сынт: ын примул рынд, сэ фие апроапе де Думнезеу ку инима ши гындул, ын ал дойля, сэ айбэ принчипий коректе де вяцэ.

— Каре сынт традцииле де Крэчун ын каса думнявоастрэ?

— Маса де Крэчун ын фамилия ноастрэ аре о ынсемнэтате деосебитэ. Прегэтириле ынчеп апроапе ку о лунэ ынаинте. Де регулэ, ла еле партичипэ ши финий де кунуние  ши чей каре респектэ фрумоаса традицие молдовеняскэ де а умбла ку ликииле. Ачест скимб де пыне пентру ной есте ун симбол ал легэтурилор де рудение, о семнификацие демнэ де тоате апречиериле пентру вяца моралэ ши сочиалэ а попорулуй ностру. Прегэтим, ка ши тоатэ лумя,  коптурь, пифтие, салате, карне. Ам о слэбичуне апарте пентру декораря букателор. Ын фиекаре ан, спер еу, ый сурпринд пе месень ку чева ноу. Ын ажун де Крэчун не дучем, неапэрат, ын оспецие ла пэринций биолоӂичь, унде, конформ традицией лор, липим колцунашь ку картофь, вишине ши варзэ, прекум ши декорэм ку нучь ши стафиде колива традиционалэ.

— Кыт «вэ костэ» Крэчунул?

— Келтуелиле диферэ де ла ан ла ан. Депинде де пофтеле кулинаре ши сетул де кадоурь планификат. Мэ стрэдуй ка де фиекаре датэ сэ фие диферит. Ворбим деспре копий ши требуе сэ ый уймим. Сынтем облигаць  де а ле фаче о маре сэрбэтоаре, кяр дакэ не афлэм ын кризэ финанчиарэ, пандемие сау алтчева. Ун лукру есте черт, де фиекаре датэ авем невое де инӂениозитате ши капачитатя де а реуши сэ-л букурэм пе фиекаре ын парте.

— Авець емоций кынд сынтець нумитэ «НАШЭ»?

— Сигур, сынт ниште емоций де недескрис. Че поате фи май плэкут декыт ниште ымбрэцишэрь дулчь, пупичь сау атунч кынд ци се спуне «Мь-а фост дор»?

— Дакэ мыне вэ пропуне чинева сэ ботезаць, вэ апукаць?

— Да. Синчер сэ вэ спун, аш вря сэ ботез ун копил (сау май мулць) де ла орфелинат. Ка ачеста сэ штие кэ, пе друмул вьеций сале, аре о касэ унде есте аштептат ку мултэ драгосте ши о букатэ де пыне.

Куплул Киржой аре о историе комунэ де 17 ань.  Фамилия штие кум сэ-шь ындеплиняскэ функция де нашь, ку мултэ драгосте, штие кум сэ-шь юбяскэ тоць чей 24 де финуць — дезинтересат ши некондиционат, аша кум ышь юбеск проприй сэй копий.

Лилия Спеян

Фото де аутор